Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Thursday, June 14, 2012

Rohingya Muslim terpinggir ... kenapa tiada kempen pembelaan sehebat Palestin dan Syria?

Rohingya sebenarnya kelompok Muslim dari Bangladesh yang tidak diterima oleh negara Bangladesh lalu mereka melarikan diri ke Myanmar atau nama lamanya Burma. Apa yang berlaku kini?

Mereka ini telah lama menetap di Myanmar sehingga dianggap sebahagian dari Myanmar. Kemudian baru-baru ini mereka difitnah merogol seorang perempuan myanmar. Mereka ditangkap oleh orang kampung untuk dibunuh lalu polis sempat mengambil tindakan dan membawa mereka ke balai. Bagaimanapun orang kampung masih belum berpuas hati.

Jadi oleh kerana isu ini adalah isu perkauman dalam Myanmar jadi permasalahan ini belum jelas apakah disebabkan agama atau apa?

Bagaimanapun sebagai Muslim kita bersedih dan ingin melakukan sesuatu untuk memuliakan Muslim di serata dunia. Tetapi kita sangat berhati-hati dalam melancarkan kempen kerana kita perlu tahu siapa yang sedang kita musuhi dan kenapa.

Maka isu Rohingya masih dalam kajian beberapa NGO kemanusiaan. Kajian ini sepatutnya segera tetapi ia tergendala kerana NGO kita memang miskin dan juga kurang tenaga apa lagi kepakaran. Kita tidak memiliki dana tersimpan seperti NGO NGO Dunia. Bagaimanapun beberapa NGO sudah mula mengambil tindakan awal.

Saya rasa ia perlu difahami dan janganlah kita melatah menghamun mereka yang sedang fokus untuk beberapa negara yang sangat kritikal berlawanan dengan musuh yang berbentuk kerajaan.

No comments: