Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Saturday, April 26, 2008

Tertidur dan Terjaga


Terjaga dari mimpi.




Tidurku dibuai mimpi kepayang.


Terasa hidup bakal berbaki, tiada hilang.

Mimpi yang dibalut noda dan dosa.

Namun, raja sudah dirampas takhta.




Selaput celaka menyelimuti singgahsana.

Dirantai sumpahan sihir bergumpal.

Ku mencari penawar serapah.

ingin miliki kerajaan diri.




Dari ufuk cahaya aku kesamaran.

Ke jurang gelita telapak geluncuran.

Balutan jijik berduri jadi pakaian.

Ku rasa megah walau semakin melembah.

Pipiku merapati acar berpayakan serakah.




Di muara gersang kulihat kerdip.

Tertancap kelibat menawan kalbu.

Terpana hati mencari faham.




Aku mencari kerdipan bintang.

Santau dipasang merentap hingga tersungkur.

Terbenam jasad di lumpur laknat.




Mimpi indah kian gelisah.

Nadiku kini berombak bimbang.

Dunia terasa kian menghilang.

Aku sesat dalam aku.

Mencari cari sebuah pintu.




Bunyi syahdu menggoncang jiwa.

Iman yang luka bagai terawat.

Ifrit yang bertandang keras ditendang.

Santauan futur terlerai pergi.




Aku terjaga

tatkala diri kembali di takhta.

Kala ini,

Khannas bercangkung menanti dipancung.

Mimpi semalam ku kibas tenang.

Dimandikan muntahan cahaya purnama.

melalui pintu yang bergelar taubat.




Kala ini telinga kudusmu mendengar.

Saat ini gegendang sucimu bergetar.

Tika ini ruhmu menduga peperangan besar.

Di sana semboyan mujahadah dilancar.




Siddiq Osman.

27 April 2008

mencari sinar mujahadah.


1 comment:

Aishahtur said...

terkenang mimpi2 semalam...