Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Saturday, September 05, 2009

Ramadhan dan al Quran.

Salam Ramadhan sekali lagi. Semoga kita dalam tempoh motivasi tertinggi untuk beramal. Ramadhan yang berkah sudah menjengah ke separuh kedua bermakna hayat kita bersama ramadhan tahun ini semakin singkat. Cukupkah bekal kita untuk melonjakkan kita pada ahli lailatul Qadar? Marilah kita pertingkatkan amal di samping menjernihkan niat hanya mengharap redha Allah.

Ramadhan seperti yang kita diberi tahu bulan bumi ini menadah penurunan al Quran jadi tidak hairanlah bulan berkah ini seperti bulan pesta umat Islam mentartilkan ayat-ayat Allah yang suci lagi menjadi petunjuk. Pembaca al Quran adalah mereka yang beroleh nikmat yang sangat banyak kerana janji-janji Allah dan RasulNya telah diberikan dalam pelbagai ayat al Quran dan hadits antaranya ALlah menjanjikan hijab bagi org yang membaca al Quran dari golongan kafir. Manakala rasul menjanjikan setiap huruf satu kebajikan. Nah, beruntunglah org yang membaca al Quran dalam hayatnya. Apatah lagi di sepanjang bulan Ramadhan yang Allah janjikan amalan akan digandakan dalamnya.

Telah menjadi kebiasaan Surau dan Masjid-Masjid menganjurkan tadarrus dan program penghayatan al Quran sepanjang Ramadhan. Ini sangat mengembirakan kita sepatutnya. Kerana tidaklah hidup sebuah kebaikan melainkan ALlah memberkati khalayak berikut dengan rahmat yang banyak. Antaranya kita dapat melihat ramai yang bertatih-tatih dalam pembacaan al Quran kembali mendekati kitab Allah itu. Mereka yang diberi kelebihan pula mesra mengembangkan nikmat kepada khalayak yang terdekat. Secara tidak langsung kita telah menjalinkan persaudaraan melalui al Quran.

Ramadhan yang berkah ini bukanlah beerti maksiat telah sifar. Ini saya nyatakan bukan untuk menghebahkan kemungkaran tetapi sekadar mengingatkan bahawa gerak kerja dakwah mesti juga dijalankan walaupun kesibukan kita dalam meningkatkan amal kita sebagai meraikan kehadiran Ramadhan. Ini bersesuaian dengan Sunnah dakwah. Sedangkan Badar berlaku dalam Ramadhan pertama. Maka sejak awal lagi kita diajar bahawa walaupun dalam Ramadhan dakwah tetap merupakan agenda utama umat ini. Al Quran yang kita baca perlu dihayati dan diperaktiskan dan peraktis yang paling utama adalah dakwah iaitu penyebaran kandungan al Quran itu sendiri.

Jadi marilah sama-sama kita realisasikan Ramadhan sebagai bulan Quran dan mengambil peluang menghadham tuntutan al Quran itu setiap detik ramadhan kita. Salam Tilawah dari saya,

"sumuu waf thiruu bilkhoir. Ramadhan Kareem"

2 comments:

Fairuz Sallehuddin said...

Jzkk Abg Umaq.Ramadhan Kareem too :)

umaq_eiman said...

jawabnya Allahu akram la yush.