Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Sunday, July 16, 2006

cerpen: perjalanan itu

perjalanan merupakan salah satu nikmat yang tuhan sebut dalam ayat quran. dalam surah ArRahman ada dalam surah al An'am ada dan banyak lagi surah surah lain. Allah memudahkan bagi manusia untuk bergerak dan bermusafir di muka bumi.
perjalanan itu akan bertambah indah sekiranya ditemani sunnah sunnah perjalanan nabi nabi. mereka berjalan membawa mesej Laa ilaha illa Allah. begitulah keperincian agama tauhid ini mengatur urusan hidup manusia. sesiapa yang ingin membuka minda akan menyelusuri jalan jalan dan meninggalkan tanah asal buat sementara. sebenarnya berpisah dengan tempat asal sepekan sudah menuaikan rindu. apatah lagi sepurnama melangkau ke purnama berikutnya hinggalah jadi setahun dan bertambah tambah tahun itu. maka berjelapanglah rindu akan dikumpul.
menyedari hakikat ini radhi Syakir mengambil keputusan untuk menghabiskan cutinya dalam perantauan. Radhi Syakir warganegara sudan yang berketurunan dari tunisia. ayahnya Basyir Awwam telah dibuang negeri kerana menuntut pengajian agama di sudan. inilah keanehan negara islam kini. Radhi Syakir membawa makna dan menyatakan keredhaan si ayah dalam ketentuan ilahi.
perjalanan beliau kali ini merupakan perjalanan pertama yang akan merentas sempadan sudan yang tersangat luas. 1 juta persegi. pemuda sudan ini anak kelahiran wilayah Bahrul Ahmar. Ayahnya menjadi pensyarah di University Bahrul Ahmar di Port Sudan. dari Port Sudan Dia menaiki keretapi ke Khartoum. sebenarnya untuk ke Khartoum dia boleh sahaja menumpang mana mana bas yang disediakan untuk membawa penumpang dari syarikat syarikat pengangkutan Ekspres. tetapi keinginan melihat tanah negaranya yang luas inilah peluangnya. dari sana keretapi penumpang tidak disediakan hanyalah keretapi barang. tetapi sudah menjadi azam di hati perjalanan kali ini bukan ingin bersenang lenang maka dipaksa juga badan menanggung derita perjalanan. sampai di Khartoum dia Singgah di Universiti Afrika antarabangsa. di sana ada lebih 72 negara yang menumpang sinaran ilmu. sebenarnya dia mencari sahabat yang dikenalinya 2 tahun lalu. aiman farid seorang pelajar malaysia yang fasih berbahasa arab. pertemuan pertama yang mengagumkan menarik hati Radhi untuk menaut perkenalan. Aiman pergi ke wilayah BahrulAhmar bagi memenuhi tuntutan universitinya yang agak masyhur di sudan dalam menghabiskan praktikal dakwahnya untuk kali ke dua.
Khartoum dan Port Sudan sangat jauh. 21 jam mengharung jalan darat yang dihiasi dengan gurun sahara dan diselangi ribut pasir sangat membina pengalaman. setelah 3 waktu berjemaah di Masjid Universiti Radhi akhirnya di sapa Aiman yang di tinjau. Aiman terus memeluk tubuh kurus Radhi dan mengamalkan adat Sudan walau keduanya bukanlah orang sudan. bertanya apa khabar merupakan kebiasaan semua orang tetapi mengulanginya berbelas belas kali hanya dapat dilihat di sudan. bertepuk bahu sambil bertanya khabar sangat membangkitkan kemesraan. Aiman melayani tetamunya di negara yang ditumpangnya. Radhi menceritakan hasrat di hati. Aiman memberi rangsangan dan doa agar Allah permudahkan. keesokan petang radhi akan berangkat pula ke Atbarah ibu negara sudan sebelum khartoum. sebelum berpisah Aiman menghadiahkan sebuah buku untuk bacaan di dalam perjalanan. buku sastera lama. himpunan karya karya ulama dahulu kala. khutbah khutbah dan petikan petikan kata kata dari zaman rasul sehingga khalifah khalifah selepasnya. 'uyunulAkhbar dihadiahkan sebagai teman berbual dari seorang penuntut sastera kepada rakannya.
perjalanan kali ini lebih selesa. lebih tenteram walaupun dalam kepayahan. kemeja yang ditenun dari benang kapas itu sedikit membantu menepis kepanasan yang menyalai seluruh isi keretapi. dalam perjalanan ke Atbarah kelihatan kesan kesan pendudukan kerabat firaun di sudan. dikatakan piramid piramid kecil di sudan lebih tua dari piramid besar di mesir. sememangnya cerita firaun dan kaum kerabatnya tersangatlah tua. cerita yang turut disebut oleh Allah dalam AlQuran. kini Radhi sudah bertemankan manusia yang lebih ramai. setelah menyesuaikan diri dengan persekitaran dikeluarkan teman yang baru diterimanya untuk ditatap. sebetulnya buku itu cantik bahasanya mudah huraiannya padat nasihatnya. sungguh mengagumkan bila diimbau karangan dan karya orang dahulu. semasa dia sedang membaca dia diperhatikan oleh seorang nasrani. mungkin orang gereja. kemas pakaiannya. mukanya licin bercukur menunjukkan dia bukanlah aliran ortodoks.
sangat dalam pemerhatiannya pada radhi syakir yang menyimpan kefahaman islam dalam dadanya dan menampilkan amalan islam dalam hidupnya. sebenarnya muslim seperti ini sudah sukar ditemui di masa kini. muslim yang hidup sebagai muslim. walaupun tidak berjubah serban tetapi syiar keislaman tampil dalam akhlak dan sinar wajahnya.
perkara ini menarik minat pemuda gereja ini. perlahan dia melangkah menghampiri kerusi yang melabuhkan radhi dan teman barunya. erat kitab itu dipegang. di sudan kalau ingi menjaga buku bacaan dari comot tisu atau sapu tangan perlu di alaskan antar tangan dan buku agar peluh tidak membasahi debu halus yang akan menghasilkan comot dan merosakkan buku itu. ini dipelajarinya dari buku maza naqra' wa liman naqra'. tisu yang wangi digunakan agar buku turut mendapat bau itu. aroma yang baik membantu dalam penumpuan.
pemuda gereja tadi menyapa radhi dgn lafaz salam. radhi membalas salamnya. diberi ruang pada pemuda tadi menyinggah. melihatkan ada riak untuk berbual di wajah lelaki muda itu radhi menutup bukunya. ditandakan buku itu dengan tisunya. diletakkan buku di ribanya.
"saya usam " pemuda itu memperkenalkan dirinya. "saya Radhi" tangan pemuda itu disambut.
"mahu ke mesir?" soal pemuda tadi. sedap loghatnya mungkin dari syria pemuda ini. "ya. saudara juga?" tanya radhi mencari kepastian.
anggukan balas sudah cukup untuk menjawab. "saya tertarik dengan cara awak membaca" topik ditimbulkan. "teman saya ini istimewa, jadi kenalah saya jaga" berkata radhi. "oh! isinya atau kulitnya?'' ada riang kecil tampak di muka usam tatkala ramahnya disambut mesra. "kulitnya kerana ia dari sahabat yang akrab isinya kerana ia dari penyusun yang ulung." jawapan yang lengkap sebegini pasti akan menyumbang kepada markah yang tinggi jika di dalam peperiksaan.
"saya lebih berminat untuk mengenali penyusunnya." kata usam cuba untuk menyamai standar bahasa yang digunakan radhi. "pernah dengar ibnu Qutaibah?" soal radhi. "pernah dengar namanya tapi belum kenal peribadinya" jujur pengakuannya. "ibnu qutaibah adalah berketurunan farsi dilahirkan di kufah pada tahun 213 hijrah nama asalnya abdullah bin muslim dan gelarannya abi muhammad dan masyhur dengan jolokan ibnu qutaibah. alim dalam hadith dan sastera. " terang Radhi dengan ringkas. " untuk pengetahuan saudara saya jiran kalian dari gereja." Radhi sekadar tersenyum membalas pengenalan itu. "semoga hidayah Allah menunjukimu." agak tegang wajah Usam dengan doa itu. "apakah yang kamu maksudkan dengan doa itu?" rasa terhina ingin dikawal dengan rasional. "saya mendoakan itu kerana dalam surah AlFatihah Allah berfirman dalam penafsiran ayat ini sahabat Rasul kami yang dikurniakan kelebihan dalam penafsiran Al Quran meriwayatkan bahawa yang sesat itu adalah orang nasrani dan yang dimurkai itu adalah orang yahudi." Usam sudah goyah. rasional yang cuba ditonjolkan tapi tamparan yang lebih pedas yang menghinggap. "apakah tiada dalam agama kalian toleransi dengan agama lain? sekurang kurangnya hormat?" soal Usam mempertikai.

"kami sememangnya menghormati semua manusia. kerana telah berfirman tuhan kami telah kami jadikan insan dalam sebaik baik kejadian." kata Radhi dengan senyum mesra." tetapi rasa hormat kami bukanlah bermakna kami mengiktiraf agama kalian suatu yang benar. Andai kalian benar maka kami sesat. tetapi jelas dan terang kami yang benar dan kalian yang sesat." kemesraan itu tidak menghalang Radhi menjelaskan haq.

"kamu suka membelit, apakah menyatakan seseorang itu sesat masih menghormati mereka?" usam menghentam. "ya saya menghormati hak mereka memilih tapi tidak menyetujui pilihan mereka. apakah kalian menganggap kami benar bila di dalam gereja kalian?" Radhi mempertahankan hujahnya. "sudah tentu tidak. agama kami lebih tua dari kalian lebih asal." Radhi tersenyum kerana umpannya untuk membawa ke pertikaian agama gereja yang menyembah patung salib dan juga patung wanita ini sudah megena. "kalau begitu yahudi lebih tepat dari kamu, mereka kan lebih tua?" soalan cepu emas dilemparkan.

"mereka telah membatalkan kebenaran itu dengan menghadkan kepada bangsa mereka sahaja." usam cuba memberi jawapan. "kami mengatakan kalian telah membatalkan kebenaran injil dengan tangan paderi paderi kalian. injil bukan lagi kalam tuhan tetapi telah dicampur adukkan kalam manusia dan kalam tuhan. maka lebih layak injilkini disebut bible. injil sudah tiada." Radhi membawa pertikaian terus pada dasar dan akar agama. "mana mungkin kitab sumber yang palsu ingin membawa kepada kebenaran." tusukan itu semakin menajam.

"apakah kamu membaca kitab kami?" Soal Usam ingin mendapat latar. "sudah tentu saya bercakap tentang apa yang saya tahu itu ajaran islam." perbualan terhenti seketika. usam meneguk air mineral jenama Soba dan mengesat rintik peluh di dahinya. Radhi melihat sahaja.

"kenapa kalian masih Murtad kalaulah tiada kelemahan dalam Al Quran?" soalan cepu emas bertukar penaja. "sebenaranya orang yang murtad dari umat islam hari ini adalah orang yang tidak memahami dan mengkaji AlQuran dan diperdaya oleh pihak gereja." jawapan itu benar tetapi belum cukup kukuh. Usam bersorak di dalam hatinya mendengar kesayuan Radhi.

"sebenarnya saya seorang paderi dari Syria yang bertugas membaptiskan orang sudan dan menyampaikan berita gembira kepada orang sudan di Selatan." pengakuan itu dibuat dengan penuh bangga. "kalau di Sudan saya tidak gusar. kalian takkan mampu mengetuk pintu hati orang islam. kerana anak anak mereka difahamkan alquran sebelum dunia." penuh keyakinan dan kebanggaan menghuraikan jaminannya. "kalau nak dibandingkan dakyah kalian dengan dakwah kami di selatan lebih berkesan dakwah kami. kami menyeru kepada kesatuan dan keamanan di sana kalian pula menghasut perpecahan dan pertelingkahan." Peluru Radhi terus menembus jantung.

" Pihak gereja takkan berputus asa." gumam Usam. "syaitan juga begitu dalam menghasut anak adam" seperti petir memanah terbakar Usam dengan ungkapan selamba itu. lantas berlalu pergi meninggalkan Radhi tanpa sepatah kata.

Radhi tersenyum. Bukan senyum kemenangan senyum kasihan. Temannya kembali ditatapi.

dalam melayari ombak semangat dalam menghayati khutbah muawiyah bin abi sufyan yang dihimpunkan oleh ibnu qutaibah Radhi disapa oleh seorang pemuda yang berusia lingkungan 25 hingga 30 tahun. wajah asia jelas terpapar pada mukanya. bahasanya arab baku slanga jawa. setelah berkenalan dan berbalas dialog tahulah radhi pemuda tadi memerhati dialognya dengan pemuda nasrani tadi. hidayat doyono pelajar tahun 4 jamiah al azhar. keberadaannya di sudan adalah bagi menghabiskan cutinya sambil mencari peluang untuk ke pengajian sarjana atau master dalam bidang usuluddin. hidayat lebih selesa memperkenalkan dirinya dengan nama timangan yunus. mungkin dari yono bertukar ke yunus. enak juga laqab itu.hajatnya untuk bertegur sapa dan bersahabat dengan radhi disambut mesra. adapun hidayat bukan semata mata ingin mengenali radhi sebagai teman pena atau sekadar berborak mesra seperti anak anak muda dalam alam internet di enjin enjin "chating" seperti yahoo mesenger dan sebagainya. perkenalan ini bertujuan murni dan lebih jauh dari persahabatan. kemesraan ini bertujuan untuk mengenali latar ilmu dan ideologi anak muda yang baru sahaja bagi yunus menewaskan seorang agen pemurtadan umat.maka inti persoalan yang berkuah dari tadi diutarakan "bagaimana saudara begitu yakin dalam dialog sebentar tadi. sehingga emosi anak gereja tadi menjadi tidak keruan?" soalan yang berkajangkan wajah senyumnya itu bertemankan rasa kagum."sebenarnya inti dialog tadi belum terhurai. saya sebenarnya ingin mengajaknya ke syurga dan mendesaknya meninggalkan neraka. tetapi belum sampai kepada penghuraian hala tuju kedua dua jalan dia sudah terbakar ." soalan tadi sangat jauh dari jawapan yang diberi. "maksud saudara?" tanya yunus kaget. "suka saya akui itulah refleksi iman saya terhadap masa depan akhirat saya." Radhi begitu pasti dalam pengakuan ini. "nampaknya saudara mempunyai keyakinan yang begitu tinggi untuk mendapat ganjaran tertinggi." yunus terus menduga di air yang jernih. "pernah kamu dengar sabda baginda yang berbunyi akan masuk ke syurga Allah itu semua hambaNya kecuali yang enggan?" yunus membalas dengan anggukan."saya benar benar kagum masih ada pemuda arab seperti kamu. bahkan dijumpai pula dalam keretapi ini." yunus menyambung kata. "maksud kamu?" Radhi terpukul dengan kekaguman itu. "ya! pemuda arab hari ini kebanyakannya hancur dalam kemewahan dan keruntuhan moral. kalau yang berpendidikan agama enggan menjalar dalam masyarakat apatah lagi menaiki keretapi menempuh sahraa seperti ini." hurai Yunus. "oh! saya bukanlah arab dan menjadi arab bukan lagi kemuliaan. tetapi saya anak benua afrika tunisia yang lahir di sudan dan berbangga dengan islam yang dikurniakan. saya sememangnya suka berkelana di masa cuti. jika ada pemuda yang mengakui mencintai agama tidak mahu merantau maka rugilah agama." hurai Radhi menjelaskan pandangannya."bolehkah kiranya saya menemaini saudara dalam perjalanan ini boleh jua saya mendapat perluasan ilmu dan faham dari pandangan pandangan saudara." bukan izin diminta tetapi menanti kerelaan. "saya bukannya alim seperti khidir untuk memberi syarat pada teman sebaik musa." sungguh dalam kata kata jenaka dari Radhi. maka di sini satu lagi pertemuan kerana Allah berlaku. perjalanan keretapi ini telah melepasi kawasan karimah. iaitu bandar sejarah bagi piramid piramid kecil di sudan.

mengamati piramid kurang sempurna itu mengingatkan Radhi pada kisah Firaun dan Musa A.s. dalam mengelamun meninjau betapa beraninya seorang anak pungut memerangi ayah angkatnya merangkap pemilik empayar terbesar ketika itu Yunus menegur. "menghayati pemergian Firaun atau mengagumi seni bina baninya?" soalan yang seolah olah keluar dari bibir psikik. "pandai saudara meneka gelombang yang bergelora!" ketinggian pujian atau gaya bahasanya tidak perlu dihairankan kerana itulah kelebihan peminat sastera arab. "Apa lagi yang mampu melintas di fikiran ini bila orang seperti sahabat dan pemerhatian pada peninggalan seperti yang di sana" Yunus memuncungkan bibirnya mengisyaratkan kawasan piramid piramid kecil itu. "sebenarnya kita tak mampu menduga betapa besar bantuan Allah yang akan datang kepada kita andai kita berusaha meninggikan Islam di muka bumi ini." sungguh pelik apakah setiap detik hati anak muda ini bersama yang Esa.

Yunus kagum. "betul pendapat sahabat." terlintas di benak Yunus untuk mengetahui dari manakah datangnya keimanan ini. Jika ditanya masakan dia mengakuinya. maka ditelan sahaja lintasan itu sebagai persoalan yang tidak terluah.

Radhi bertanya " Apakah yang menarik di Mesir?" soalan Radhi itu menyegarkan Yunus. "banyak sangat banyak, maklumlah ummu dunia." Radhi bertambah tertarik."Apa yang saya boleh dapati di sana?" "Di Mesir anda akan dapati begitu banyak kelas kelas pengajian kitab kitab tua di masjid masjid. bahkan ada di antara mereka ulama ulama besar." Yunus menghidangkan keistimewaan. "kitab kitab juga murah untuk dimiliki. Mungkin seperempat dari harga di Sudan." Radhi melopong mendengar kelebihan ilmu di bumi anbiya'. "Lagi?" Radhi meminta cerita kehebatan itu diteruskan. "Di sana makanan murah murah dan buah buahan pelbagai. Maklumlah Mesir merupakan sebahagian dari kawasan subur. lagipun di sana lembah Nil" Radhi merasa sangat tertarik "benarlah antara nikmat tuhan itu ilmu dan buah buahan. Tetapi Ilmu nikmat dunia yang sering disebut sebut buah buahan selalu disebut tetapi sebagai nikmat syurga." "Benar katamu sahabat" Yunus mengiyakan. setelah lama mereka berbual mengenai mesir kini keretapi sedang berlumba dengan arus sungai Nil. sungai Nil berpunca dari selatan mengalir ke utara sudan merupakan laluannya yang terpanjang manakala mesir adalah destinasinya. Sungai Nil berpunca dari dua batang sungai yang berbeza bertemu di Khartoum dan mengalir ke Mesir. Sungguh tinggi teknologi Allah dalam membina arus sungai ini.

pertemuan dua nil dihiaskan dengan masjid Dua Nil menampakkan keanggunan masjid itu sebagai tanda di mana Nil bertemu. Rumah Allah itu di bina dalam bentuk yang unik satu Qubah dan satu menara. Qubah dari gabungan prisma melengkung itu sangat memikat pandangan seorang peminat seni bina.

kini Radhi dan Yunus sedang menunaikan solat Jama' berjemaah. keretapi berhenti kerana landasan terkambus oleh debu yang ditiup ribut pasir semasa mereka menuju ke situ. tiada sebarang papan tanda untuk menjelaskan apakah nama tempat yang menjadi tempat solat mereka. sebenarnya ramai juga yang menyertai jemaah dua anak muda ini. Solat sememangnya sudah terbudaya dalam masyarakat Sudan.

seusai solat Radhi menukar pakaian dia kurang selesa dengan pakaian yang sudah seharian melekat di tubuh , begitu juga Yunus. Semasa ingin menaiki semula gerabak mereka berselisih dengan Usam dan jemaahnya. pihak gereja. Usam disapa Radhi " wahai jiranku " Usam berpaling. "kenalkan ini Yunus sahabatku dari Indonesia." Radhi menganalkan Yunus kepada Usam. Usam menyambut salam Yunus "Mahu menikmati makan malam bersama kami "ujar Radhi. "tak mengapa kami ramai " balas Usam. Usam agak kaget mungkin juga menyimpan dendam. "jika kamu sudi silalah menyertai kami. boleh kita berbincang sambil makan." ajak Usam semacam mencabar. "bagaimana dengan kamu Yunus?" Radhi membiarkan Yunus memilih. "Jangan risau kami cuma membawa bekalan roti dan kacang merah" Usam menjamin kehalalan. " kami dibenarkan memakan makanan ahli kitab yang masih berpgang dengan ajaran lama." Ujar Radhi memberitahu bahawa tiada kebimbangan. akhirnya Yunus mengangguk.

usam memperkenalkan Radhi kepada sepuluh rakannya. setelah berkenalan Radhi mengikuti Usam ke gerabaknya. mendapati tempat duduk Usam sekadar tiga baris ke belakang Radhi berasa lapang. "anak muda sebenarnya Usam ada menceritakan dialognya kepada kami. teringin benar kami mendengar tentang agama kamu selepas santapan malam nanti." Peter menyatakan hajatnya. lelaki tua itu nampak seperti pemimpin kumpulan ini. Peter menghulurkan air basuhan kepada Usam dan tetamu mereka.

santapan di mulakan dengan doa. Radhi dipersilakan untuk membaca doa. maka doa makan biasa diamalkan sejak sekolah tadika dikuatkan sedikit. mereka makan sepuas puasnya Radhi berhenti sejurus selepas Yunus membasuh tangannya. Yunus cuma memerhatikan Radhi sedari tadi. sedikit sangat Yunus bersuara. setelah semua mereka selesai. teh dihidangkan.

semasa teh di tangan maka perbicaraan dimulakan. "Peter apakah saudara punyai anak?" soal Radhi. "aku paderi di Khartoum" jawab Peter memahami tujuan soalan. "kenapa Paderi tidak boleh punyai anak? bukankah itu satu kerugian?" soalan Radhi memecah ketenangan di pihak Peter dan anak buahnya. "di mana ruginya kalau dengan tidak berkahwin kami mulia di sisi tuhan." jawab Peter yakin. "bukan begitu maksudku. kamukan orang orang yang baik lagi mengikuti agama?" soal Radhi. "jelas" jawab Usam. " apakah berkahwen itu satu kehinaan?" soal Radhi "ia bukanlah kehinaan tetapi ia merpakan satu pengorbanan kami kepada tuhan" Peter berhelah. "kalau begitu siapa yang mantap iman di sisi kamu tak mampulah melahirkan zuriat yang baik dan membentuk keluarga yang harmoni kerana perlu mengorbankan kehendak seksual. Kamu hanya boleh menumpang mendidik anak anak orang yang kurang imannya kerana hanya mereka yang boleh melahirkan anak." soalan pertama terputus dalam kelogikan Radhi. "kami masih boleh membina rumah anak anak yatim untuk mendidik generasi baru." jawab Usam membantu. "jelaslah tertutup satu pintu kebaikan pada kalian sedangkan kami boleh mendidik kedua duanya." Yunus menolong.

servis pertama memberi mata kepada Radhi dan Yunus. "kalian sememangnya pentingkan soal seks. maklumlah kalian dibenarkan berkahwin sehingga 4" kini servis bertukar tangan. "sememangnya persoalan seks itu besar dan berkahwin empat itu satu keadilan." Radhi bersuara lancar. "di mana keadilannya?" soal Peter mengecam kebenaran hujah Radhi. " Radhi menelan liur membasahkan tekaknya. "sememangnya adil. jika kalian melihat pada sejarah peradaban manusia lelaki sememangnya memerlukan lebih dari seorang wanita dalam hidup mereka. sebab itulah adanya istilah gundik dan juga perempuan simpanan. islam memandang itu penghinaan serius terhadap wanita wanita ini. maka syariat islam sangat adil mengangkat martabat wanita simpanan dalam istilah agama lain kepada martabat isteri yang sah setelah hak hak syariat ditunaikan. Islam juga meletakkan had kepada lelaki setakat 4 sahaja kerana di sana perlu kepada keadilan dalam menunaikan tanggungjawab suami. Ini cuma contoh kecil bagi keadilan dalam islam." jelas Radhi sebelum meneguk air yang terhidang.

Yunus puas dengan jawapan itu. Namun jiran mereka sedang memandang sesama sendiri. melihat Radhi tenang menikmati teh panas itu menggiurkan Yunus untuk turut menghirupnya. Menikmati teh panas di cuaca kering sangat menyegarkan. Tidak hairanlah kenapa orang arab begitu merutini minuman ini.

Peter berdehem. "Apa pandangan kalian tentang lelaki yang menyukai lelaki?" Yunus tersedak dengan soalan itu. Radhi terhenti dari minumnya menepuk nepuk belakang Yunus. "maksud kamu Gay atau menyayangi saudara lelaki seperti saya menyayangi sahabat saya Yunus?" soalan itu sebenarnya bukan inginkan kepastian tetapi inginkan masa untuk berfikir. Radhi hampir mati akal. Doa Ibnu taimiyah segera diderumkan di dalam hati "wahai tuhan yang mengajar Adam ajarlah aku wahai tuhan yang memahamkan Sulaiman fahamkan aku." gumam doa itu bukan kerana takut kalah atau gagal menjawab tetapi tanda kerendahan hati seorang penuntut ilmu. "semestinya yang keji bagi kalian yang aku persoalkan" jawab Peter. "pada pengetahuan saya islam mengharamkannya." ringkas jawapan Radhi. "jadi adakah di sini keadilan islam mengharamkan naluri mereka." soalan ini sudah dijangka tetapi belum ada jawapan di benak Radhi.

Yunus memerhati Radhi. Radhi tenang menuangkan secawan lagi teh ke cangkirnya. "izinkan saya mencelah."YUnus memohon dari temannya. radhi hanya mampu menganggukkan kepala. kerana bibirnya sedang menghirup teh tadi. "andai semua naluri perlu ditunaikan dan dilayani maka untuk apa undang undang. jadi homoseksual adalah sesuatu yang merosakkan masyarakat dan masa depannya jadi ia haram. begitu juga dalam hal hal lain. contohnya kebebasan bersuara islam masih mengharamkan umpat dan caci sekalipun islam membolehkan hak bersuara. Jika manusia tidak dikawal undang undang maka akan rosaklah keinsanannya. balik ke isu Gay tadi jika islam tidak melarang dan mengharamkan homoseks maka individu itu akan terus binasa dalam penyakit jiwa dan juga fizikal. banyak penyakit kelamin menanti mereka. oleh kerana islam itu rahmat ke seluruh alam maka kerana itulah ia mengandungi syariat yang menyeluruh dan mengawal seluruh hidup manusia." Peter menganggukkan kepala. Usam merah telinganya. tatkala itu Radhi bangun meminta keizinan untuk pulang kekabinnya.

Yunus membuntuti Radhi. " kamu rasa mereka akan menerima bahawa islam itu sempurna?" tanya Yunus setelah mereka ke kerusi mereka. "Yunus hujah kamu baik nada kamu sememangnya meyakinkan. kita hanya menyampaikan semoga usaha kita mendapat ganjaran." Jawab Radhi memberi pengiktirafan. "sebenarnya kekufuran ini ada 3 sebab pertama bongkak kedua mendustakan ketiga berpaling dari kebenaran." Yunus menambah. Radhi mengangguk tanda mengiyakan.

Peter berdehem lalu bersuara " itulah mereka yang masih kuat bersama panduan agama. masih belia tetapi berani dan tegas bersuara untuk agama. kita harus menyedari mereka berundur bukan kerana tewas tapi kerana memberi ruang untuk kita mendalami kata kata mereka." Usam memandang. "apakah kamu mempercayai kata kata mereka?" Usam menduga dalam kekeruhan. Peter menoleh kepada Usam " mereka itu bukanlah tokoh agama Islam dan bukan pula wakil mana mana pertubuhan islam seperti kita semua. Tetapi hujah hujah kita senang mereka patahkan. itu baru persoalan rumah tangga dan hal dalam kelambu. Bayangkan kamu menghadapi golongan pembesar mereka dan membahaskan hal hal sangat besar seperti pentadbiran dan ketuhanan." terang Peter dalam mengajar cara kesesatan.

keretapi menuju perlahan ke Utara kini sudah melepasi wadi halfa tempat persinggahan untuk ke Mesir di sinilah pertukaran matawang di lakukan. kerana matawang Sudan takkan laku di luar Sudan. Radhi menukar duitnya dan kembali ke gerabak. Yunus mencari tamar untuk menjadi kunyahan dalam baki perjalanan.

perjalanan diteruskan Radhi mendapat Yunus sebagai teman 'uyunul Akhbar dikongsi bersama Yunus. perjalanan ini tidak sehebat perjalanan sejarah yang terpapar dalam uyunul Akhbar yang menghimpunkan kata kata indah dalam mencerita sejarah. sememangnya Mesir merupakan tumbuhan sejarah dan perjalanan. kesan kesan sejarah itulah yang menjadi sasaran perjalanan Radhi. sudah sehari semalam kita mengikuti kisah Radhi maka semoga perbualan perbualan ini dapat kita suburkan dalam jiwa dan jadikan pengajaran dalam mengharungi perjalanan kita.

tamat

julai 2006

No comments: