Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Friday, July 21, 2006

di minda dikata


titisan air dari atap zink sesudah hujan tadi masih bersisa. Asap rokok daun yang dicucuh beberapa kali sejak dari tadi berkepul kepul menghidupkan aroma lelaki seorang pak tani dengan penuh gaya kekampungannya. kedut kedut mukanya adalah dalil qat'ie yang tidak dapat dibahas lagi bahawa dia seorang tua yang telah mengharungi jerih payah kehidupan.

itulah zahirnya dia di petang yang kelembapan dek basahan hujan. muka tuanya tidak menampakkan riak emosi hatinya. namun tawar mukanya itu jelas membayangkan berjuta rahsia tersimpan dalam nota hidupnya. dahulu jangankan jambang ingin mekar di alur pipinya janggut yang sedang galak tumbuhpun di cukur maklumlah tentera darat yang perlu mendisiplinkan diri mengikut pihak atasan yang perasan. pesara ini bukan calang calang pangkatnya. leftenan muda dari regimen 417 yang pernah mencipta sejarah tersendiri. tapi bukan itu cerita hari ini.

dada sasa yang sudah mulai kendur itu cuma diselepangi cindai lusuh yang barangkali digunakan untuk mengikat kepala semasa memerhati lembu lembu tenusunya di balik bukit sana siang tadi. lembu baka import itu usahanya enam tahun kebelakangan ini. sejak anak anak sudah berjauhan.

lamunannya jauh merayau entah ke mana! mungkin ke Kuala Lumpur mencari kelibat anak sulungnya yang sukar diduga kepulangannya kerap tapi tak menentu. kalau anginnya ingin bertiup ke kampung boleh jadi sehari 2 kali dia pulang. kalau anginnya enggan meninggalkan desa itu berminggu juga dia di sini. tapi kini dia di Kuala Lumpur. mungkin juga terkenangkan anak perempuannya di ireland meneruskan Phd kejuruteraannya . sudah 9 bulan Asmah berangkat. atau mungkin dia teringatkan anak bongsunya sekeluarga yang sudah 8 kali berutus surat sejak 3 bulan dia di syria. mungkin juga sekadar berlegar di kampung Bendang Raja yang menerima rahmat besar petang itu. rahmat simbahan hujan di petang yang mendung.

Bendang Raja? ya! nama kampong yang menarik terletak di Kuala Nerang. jika ingin ke Puncak Janing pasti melalui kampung ini. Puncak Janing tempat anak muda memecah dara, tempat ahli keluarga berekreasi, tempat sekolah sekolah bermotivasi. kalau ada pengamal yoga mungkin mereka bole bermeditasi di sana. peniaga pula mencari rezeki. tempatnya hening dan bening bunyi air terjun dan sungai mengalir mampu menyalurkan inspirasi berpuisi. ya bebas sekali di sana bebas untuk apa sahaja bukankah kita sudah merdeka? negara merdeka mengizinkan apa sahaja yang penting jangan mengganggu awam. kalau sekadar bercium cium itu bukan jenayah. eh ke puncak janing pula kita. Bendang Raja sesuai dengan namanya hampir 80 peratus penduduknya pesawah padi mungkin kini sedang menyemai anak anak getah. sawah yang seluas saujana memandang hijau di musim menanam dan kuning di musim menuai sungguh mendamaikan permandangan kampung itu.

pak long radi juga pesawah, dia mantan ketua kampung sudah 5 bulan melepaskan jawatan itu. bendangnya seluas 3 relong cukup menyekolahkan anak anaknya ke menara gading. bahkan sampai ke seberang lautdan benua. dari sebelum AUKU sampailah mahasiswa dibeku. Azman anak sulung yang sempat merebut ijazah sarjana sebelum AUKU mencengkam minda mahasiswa. ijazahnya dalam lapangan Pendidikan Bahasa Melayu. Luahan minda dan kritikan pedas berbisa memenuhi tabloid tabloid sampingan di internet dan lampiran lampiran jalanan.siapa yang tak pernah membaca luahan luahn kreatifnya dalam membimbing anak anak remaja menelusuri roma kehidupan. penulisannya tidak menghiraukan standar bahasa yang tertentu apa yang difokus hanyalah kesan bahasa yang digunakan pada pembaca. umurnya yang sudah melewati usia muda remaja itu masih belum menjumpai teman hidup yang sanggup mengharungi angin kehidupan membelah lautan kepayahan dalam meniti jalan kebahagiaan. namun bila menulis atau berbicara tentang cinta seolah olah sudah berbini empat lagaknya. sejak AUKU bertapak di ipta sejak itulah dia menyemai cita cita dalam benak asmah dan Rosman untuk mendaki menara gading di seberang laut yang lebih bebas dan luas.

Pak Long Radi yang tersandar malas di dinding rumah yang baru diganti cat oleh anak sedaranya Osman. dahulu warnanya putih cuma. tetapi memandangkan kritkan membina cucunya yang kononnya bosan dengan warna rumah yang tidak ceria maka Osman diamanahkan menceriakan warna. sekarang rumah itu dwi warna atasnya kuning air bawahnya ntah apa nama warnanya tapi kelihatan merah keunguan. bila ditanya Osman kenapa perlu dua warna. Osman dengan selamba mengeluarkan ayat mudanya "baru trendy pak long. sekarang semua rumah baru colour ni" osman muda dari Azman tapi lebih awal berhenti belajar dari abang seppunya itu. mana tidaknya selesai sahaja SRP sudah macam graduasi universiti terkemuka dengan nada bangga mengungkapkan pada ayahnya "ayah man tak mau sambung dah mengaji tinggi tinggi nih bukannya semua org makin pandai makin bodoh pun banyak. man nak belajar dengan ayah bertukang pula" sememangnya Pak Ngah Kasim tidak kisah sangat soal akademik baginya orang dulu dulu tak juga masuk universiti bahkan kalimah universiti sendiri bukan kalimah melayu lama tapi boleh juga mewariskan ilmu pada genegrasi hari ini. tapi penerapan nilai keagamaan sangat ditekankan. Osman bukan bodoh budaknya sudah hafiz 30 juzu kitab Warisan Nabi Muhammad masa sebelum sekolah menengah lagi cuma mungkin bosan dengan pengajaran di sekolah kampung. itulah ceritanya si Osman.

Pak Long Radi dan Pak Ngah Kasim yang mula mula membuka kampung di sini. tanah raja Kedah yang terbiar itu di usahakan bersama. Adiknya merupakan guru agamanya sejak dia berhenti dari Askar Melayu. sejak mereka berada di kampung itu banyak yang dipelajari dari adiknya. setelah ramai penduduk Pak LOng Radi dinobatkan sebagai ketua kampung manakala adiknya ebagai Imam kampung. sudah berdekad jawatan itu disandang.

Pak LOng Radhi bangun dari lamunannya belakangnya lekang dari dinding punggungnya berpisah dari lantai. mencari Mak Long Pora di dapur. beserta keluhan berat tangan menjadi tongkat untuk bangun berdiri. langkah di atur kemas seakan akan berkawat kaki. titisan air hujan yang berbaki ditinggalkan terus menitik menyudahi kerja mereka yang dianugerahi tuhan. " kenapalah asap rokok saya pekat sangat petang ni?" rupanya ini soalan yang berlegar di minda tuanya yang cuba kita teka sedari tadi.

"hai ! mana lah saya tau. Abang yang sedut asap dari api tuh." Mak Long Pora sudah masak sangat dengan karenah suaminya itu. mana tidaknya sudah lebih 50 tahun mereka bersama. susah senang direntasi bersama proses berkenalan yang sangat panjang dan dalam. sungguh meluas pula. cerita sebegini sudah kurang kini. sangat kurang. ini cerita cinta sebelum merdeka. orang kedah sebelum merdeka adalah orang kedah yang bebas berjuang mempertahankan cinta mempertahankan agama. ini cerita asmara sebelum anak melayu bebas berasmara di atas bangku bangku taman, di semak samun. cerita bahagia ini sangat bahagia. bukan cerita bahagia yang 30 minit atau 2 jam cuma. cerita ini sangat berbeza. anugerah dari perkongsian mereka di simpan dan ditatang bukan cerita seperti hari ini. melakukan perkongsian haram dan dianugerahi sebuah anugerah dianamkan si fitrah itu sebagai anak haram pula.
cerita ini hanyalah rahsia 2 hati bersama yang Esa. bukan seperti cerita cerita yang dikongsi dalam mastika atau seperti cerita rakaman anak melayu di tupah dalam cd cakera yang mengumpul semua adegan cinta.

cerita cinta sangat pelik di hari ini. semasa bercinta sms "kalau kita kahwin nanti I nak baut kat stadium merdeka biar semua tahu kita bercinta" lepas beberpa ketika sms sampai lagi "I jatuhkan U talak 2 dah laa" ada juga cerita cerita ekspress. cerita menanam di luar musim. baru 3 bulan bernikah sudah memboyot menunggu kelahiran si kecil yang tak berdosa. inilah yang dikatakan hilangnya berkat makanan yang dijamah sebelum dibayar. bila dah tak berkat mudah porak peranda. mudah lekang juga.

Pak Long Radi belum berputus asa. "saya rasa sebab tempias hujan gamaknya". Mak Long Pora ataupun nama mudanya Masturah Binti Yaacob meninggalkan sejenak mangkuk pinggannya menoleh ke wajah tua suami yang disayangi. "kalau macam tu abang nak saya jemurkan ka?" soalan itu sangat menngguhkan kelancaran bualan. "kalau Rosman ada ni susah juga saya. ketagih kena juga ditahan. rindu terpaksa dilupakan." kata kata berserampang itu mudah sangat di fahamkan oleh Mak Long Pora. apapun Pak Long Radi begitu yakin bicara pasti bersambung bila Rosman dijadikan umpan.

rosman pelajar jurusan hadis. tegas dan manja itu yang menjadikan dia disegani dalam disayangi. maklumlah anak bongsu. pandangannya dan pendapatnya mendapat tempat dalam keputusan keluarga mana tidaknya semua berasas dan berlapik dengan Sunnah dan Quran serta syarahan dari keduanya. menyedari faktor sebenar kepimpinan inilah menyebabkan Pak Long menyerahkan jawatannya kepada adiknya yang lebih beragama. lebih faham akan panduan hidup di alam fana.

mulanya si Imam menolak sungguh tawaran bebanan itu. namun bila menyedari tiada alasan untuk dijawab di hari penilaian maka di sanggupkan juga dalam penuh berhati hati dan takut jiwa raga. lagipun sememangnya dialah yang paling layak dalam Bendang Raja seleuruh isinya. ini kata orang ramai yang menilai. kata orang kampung yang mengenal.

mak Long Pora yang baru selesai menyusun pinggan di para melangkah ke meja makan menemani suaminya yang dari tadi mencari perhatian. sambil membuka tutup saji Mak Long Pora berkata" kan abg dah berhenti ? awat yang bersambung balik ?" Pak Long Menoleh dari goreng pisang yang panas ke muka isteri yang redup memendung bahagia walau di ambang senja masih manis menawan selera.

"waktu Abang tengok lembu tadi si Isa hulurkan aku 3 putung malas nak menolak abg pon ambil laa. duk melengung kat balai depan tu rasa teringin plak nak rasa.'' alasan yang reput dan rapuh di alaskan menolak kecurigaan yang berputik. " alah Abg dengan kerajaan tu sama ja kalau buat sesuatu silap tu ada jaa alas nak dilapik. kalau orang tak kenal bulat bulat percaya" tempelak mak long Pora tajam lagi berat menghempap Pak Long Radhi. " ada ka patut disamakan abg dengan depa tu. depa memang buat salah abg buat silap ja" kilas pak Long menyelamatkan diri sendiri. " sama ja tuh cek abg oi!!!" Mak Long Pora tanpa sebarang hujah menepis kilasan Pak Long Radhi. Dialog mereka seakan akan dialog anak anak kecil kadang kadang terlalu mendalam kata kata mereka kadang kadang terawang tak tahu ke mana tujunya. "manalah si Azman ni? sejak minyak naik ni baru 2 kali nampak muka." Pak Long melompat ke isu lain. "macam awak tak kenal anak bujang terlajak awak tuh. bukan dia kira minyak naik ka tak naik ka kalau datang angin dia muncul la, kalau tak dak angin tak dak la " bantahan mak long Pora bukan ingin membela isu harga minyak tetapi membela anak terunanya yang sulong itu. "awak ni asyik potong ja cakap saya petang ni. semuanya tak kena. letih nak cari cerita nak sembang." rungut Pak Long Radhi nada separa merajuk.

"biasalah bukan boleh dilayan sangat awak tu hujan hujan macam ni. dah 50 tahun lebih dah tak jemu jemu." dialog pasangan ini terpaksa ditamatkan setakat ini sahaja untuk bacaan umum.

#####tamat####

No comments: