Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Sunday, August 09, 2009

Penentangan Terhadap Penjajahan British 1917-1920

Penentangan Terhadap Penjajahan British 1917-1920

Oleh : Siddiq Osman

1. Penentangan bersenjata yang pertama berlaku pada 1886 iaitu para petani mengusir Yahudi yang merampas tanah mereka pada ketika itu dengan campur tangan kerajaan Uthmaniyah.

2. Penentangan ini bertambah selepas kesedaran terhadap Projek Zionis tersebar. Pemuka-pemuka Islam di al-Quds menentang Risyad Basha yang merupakan pemimpin al-Quds ketika itu dalam memberikan milikan kekal ke atas tanah Palestin kepada Yahudi pada tahun 1860. Mereka mengutuskan bantahan kepada Perdana Menteri Kerajaan Uthmaniyah pada 24 Jun 1891 menuntut sekatan penghijrahan Yahudi Russia ke Palestin dan menegah pemilikan tanah pada Yahudi di bumi Palestin. Antara yang terlibat dalam penetangan ini : Rasyid Ridha, Yusuf Khalidiy, Muhammad Tohir al-Husainiy, Ruhiy Khalidiy dan Said al-Husainiy.Telah berlangsung beberapa seminar kesedaran sebelum perang dunia pertama 1914.

3. Pada 1917 British telah menjajah selatan dan tengah Palestin. Pada September 1918 utara Palestin pula jatuh ke tangan British. Tetapi mereka memasuki Palestin dengan tentera gabungan yang diketuai al-Syarif Husain. Oleh yang demikian penentangan oleh bangsa Palestin tidak tercetus kerana mereka menjanjikan kebebasan dan kemerdekaan bangsa Arab. Bagaimanapun British memungkiri janji mereka dengan membenarkan Yahudi membentuk kerajaan autonomi di Palestin.

4. Golongan pertama menentang Projek Zionis adalah Jamiah al-Fida’iyah pada awal 1919 yang terdiri dari beberapa cawangan di Yafa, alQuds, Ghazza, Nablus, Tulkaram, Ramlah dan al-Khalil. Pemimpin pertamanya adalah Muhammad ad-Dibagh, kemudian Mahmud Aziz al-Khalidiy dan berterusan dalam pelbagai bentuk sehinggalah tahun 1923. Gerakan inilah yang mencetuskan Intifadhah Musim Nabi Musa di al-Quds pada April 1920.

5. Diantara Disember 1919 - Mac 1920 Arab telah menyerang kem penjajahan Yahudi di al-Jalil bahagian atas sehingga mereka merampas kembali al-Mutillah,Tel Hayy, Kufru Jal’adiy dan Yahudi terpaksa melarikan diri. Dalam Intifadhah Musim Nabi Musa pada 10 April 1920, telah mengakibatkan kematian seramai 5 oranng Yahudi dan seramai 211 orang yang cedera termasuk 18 orang cedera teruk dan turut melibatkan kecederaan 7 tentera British. Walaupun gugur 4 orang dari pihak mujahidin dan cedera 24 yang lain tetapi Intifadhah ini dianggap berjaya dengan kegiatan yang terancang oleh kepimpinan Jam’iyah al-Fada’iyyah.

Sumber : Palestin Kajian Dasar Dalam Permasalahan Palestin.. (Oleh : Dr.Muhsin Muhammad Soleh)

No comments: