Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Monday, January 18, 2010

Mesir Sepupu Israel.

Saya mendapat tajuk ini dalam pembacaan saya di salah satu blog pelajar Malaysia di Mesir. Sungguh melucukan kerana dia menyetujui pandangan bahawa apa yang Mesir lakukan ke atas Ghaza dan Palestin ini sebagai stratergi perisikan untuk menjatuhkan Israel. Bertambah melucukan beliau turut menyetujui Mesir masih dipandang tinggi oleh Arab sekitar Palestin dan arahan serta isyarat Mesir dinanti oleh Negara-negara Arab.

Dari sumber yang sama dengan sumber penulis blog tersebut iaitu al Jazeerah. Saya mendapati Mesir telah mengeluarkan waran tangkap ke atas Pemimpin HAMAS Ismael Haneyah. Manakala mahkamah Mesir memutuskan untuk mengembalikan penduduk Yahudi ke Israel dalam satu kes yang berlainan. Sedang Arab secara seluruhnya mencemuh tindakan Mesir membina benting baja di Rafah apakah ini semua stratergi perisikan dan tanda hormat kepada kerajaan Mesir sekarang?

Saya bukanlah anti Mesir ataupun menganjurkan perpecahan Ummah yang sedia berkecai ini. Tetapi saya menyebut berkali-kali mengenai Pengkhianatan Mesir di sini agar kita mengenali siapa musuh siapa kawan. Di Mesir puluhan ribu aktivis Islam yang tidak dapat dicari setanding mereka di luar Mesir sedang berusaha merebut amanah menjaga kemaslahatan tanah Mesir dari rejim sekarang dan mereka inilah harapan kita. Mesir adalah bangsa yang diharapkan tetapi bukan dengan kerajaan mereka hari ini.

Saudara yang menulis blog itu menyetujui komentar berkenaan filem Mesir waladul 'am.

1 comment:

Ezo said...

Salam ziarah tuan..