Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Sunday, January 13, 2008

Pilih Cara Islam Selesai Masalah.


Pilih Cara Islam Selesai Masalah.

Dewasa ini kita sering digongong oleh khabar yang menakutkan. Seolah olah dunia ini sudah tidak lagi layak didiami dengan aman. Semalam kes bunuh, hari ini kes samun, petang tadi kes rogol esok lusa kes apa pula? Yang pasti akan bertambah buruk.

Nyawa sudah tidak selamat, anak anak sudah tidak aman, harta sentiasa terancam. Apa lagi yang boleh diharapkan. Polis sibuk dengan urusan yang tak perlu mereka sibukkan. Pemimpin sibuk memperjuangkan kuasa, pendidik sibuk dengan mencari duit lebih. Siapa yang boleh kita pecayakan?

Sistem yang ada sudah berpuluh kali dikaji. Lepas satu kajian adalah bajet yang akan ditelan. Masalah bahkan meruncing. Kes lalu semakin menimbun yang baru berpusu pusu menanti. Siapa yang akan menyelesaikan?

Harga barang naik tak pernah turun. Minyak yang kita banggakan juga menjadi tekanan. Peniaga sudah terdesak dengan hutang pembeli apatah lagi. Siapa yang boleh kita pinjam lagi?

Projek pembangunan insan di hebah hebahkan. Modal insan jadi slogan tapi yang nampak mat rempit merata jalan dan gadis gadis berpeleseran. Sudah bukan rupa insan. Siapa akan kita tinggalkan?

Kita sembang pasal Negara maju, pasal ekonomi mapan, pasal islam hadhari. Ada membela ada menghentam siapa yang betul kala dua dua asyik berbalah? Duit berjuta juta dibuang merata rata. Sampai atas angkasa pun kita belanja. Hasilnya apa dia?

Saya Cuma ada satu pandangan. Kembali pada cara hidup Islam. Pemimpin berfikir untuk kebajikan rakyat. Negara dibina untuk melindung rakyat. Polis ditubuh bagi menjaga rakyat. Pendidikan Islam mengangkat nilai budi dan menolak nilai dunia. Maruah diletakkan lebih utama dari mata benda. Undang undang ikut apa yang Allah kurnia. Guru dipilih dari yang ikhlas berjasa. Nikmat dunia tidak dibolot sesiapa. Kerajaan membayar kepada rakyat bukan sebaliknya. Ekonomi sebagai cara bukan tujuan. Bangunkan budaya berteraskan keimanan. Bukan meniru merata rata. Simpulannya buka Quran ubah perlembagaan. Bukan buka nafsu pinda kemahuan. Hanya yang mengamankan dari kelaparan dan ketakutan mampu mengatur hidupnya insan.

1 comment:

Anonymous said...

I think, that you are not right. I am assured. Let's discuss it. Write to me in PM, we will communicate.