Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Saturday, July 19, 2008

ICC Langkah Bahaya Untuk Membinasakan Sudan.


Saya mulakan dengan Firman Tuhan "Mereka yang dikatakan kepada mereka segolongan manusia - sesungguhnya dunia telah berpadu memerangi kamu maka takutlah pada mereka- maka bertambahlah keimanan mereka ini seraya berkata - Cukuplah Allah bagi kami dan alangkah nikmatnya penyerahan ini."


Sudan diserang dari segenap penjuru, luar dan dalam, ekonomi dan politik. Namun bagai kata pepatah tak lekang dek hujan tak lapuk dek panas. Sudan yang memiliki keluasan lebih sejuta kilometer persegi merupakan negara terbesar di Afrika menempatkan beratus etnik afrika dan arab dalam sebuah negara pimpinan tentera.


Sudan telah diperhebahkan dengan beberapa siri perang saudara dan yang terkini pemberontakan JEM dari Darfur sebuah negeri barat Sudan yang berjiran dengan Chad. Kumpulan militan bawah pimpinan bekas orang kerajaan Khalil Ibrahim mendapat biaya Chad dan Perancis. Serangan mereka yang paling berjaya adalah memasuki Wilayah Khartoum iaitu ibu negara Sudan. Bagaimanapun gerakan itu ditumpaskan beberapa jam sahaja.


Mereka ini melakukan kekacauan di Darfur dengan merompak kenderaan-kenderaan badan badan kebajikan yang berkhidmat di sana. Darfur kawasan yang bergolak dan jauh dari pantauan Khartoum. Bagaimanapun masih di bawah penguasaan kerajaan pusat. Sebuah wilayah yang dijangka menyimpan 2 sumber galian yang berharga iaitu air mineral yang membentuk tasik bawah tanah yang sangat dalam dan lebih luas dari yang berada di Swiss. Manakala pengarh iklim yang hampir sama dengan Chad membuatkan Geologis menjangka di bawah tanah kontang itu terkandung uranium yang masih muda.


Kekayaan ini menjadi alasan kenapa Sudan diganggu dan kenapa PBB ingin sekali masuk ke sana. Kerajaan Sudan menghadapi bahaya perisikan dengan kewujudan PBB namun bagi memenuhi tuntutan dunia dan berharap dapat membantu kemiskinan rakyatnya Sudan membenarkan PBB beroperasi di Darfur.


Al Basyir merupakan pemimpin Arab yang memiliki sentimen Islam yang tinggi. Anti Amerika dan Israel berdegil dengan ugutan ugutan Barat. Al Basyir dibayangi oleh pemikir-pemikir kelas pertama yang mampu mengharungi arus tekanan dunia Barat. Barat gagal membuli negara ini sepertimana mereka memperkotak-katikkan negara-negara Arab yang lain. Sudan juga tidak mampu diperbodohkan Barat sepertimana Chad dihenyak oleh Perancis. Sudan mendmpingi China untuk mendapat sokongan politik. Persahabatan dengan Malaysia menampakkan kejayaan apabila PETRONAS terlibat dalam mengeluarkan emas hitam dari perut bumi Sudan pada awal 1998.


Kejayaan demi kejayaan membuatkan Barat tak senang duduk. Lalu Amerika menyenaraikan Sudan sebagai sasaran provokasi dan propaganda. Maka padanlah seorang pegawai kedutaannya ditemui mati dalam kereta awal tahun ini hasil kemurkaan rakyat Sudan pada negara mal'un itu. ICC kini mencemarkan kepercayaan Sudan dalam usaha PBB sebenar di Sudan setelah Occampo menawarkan Al Basyir dengan warrant tangkap.


Setelah kecoh hasil tindakan melampaui batas Ocampo itu, akhirnya ICC ingin bermain api yang lebih kecil dengan menawarkan akan menggugurkan dakwaan ke atas Al Basyir sekiranya menyerahkan dua rakyatnya yang dituduh melakukan penghapusan etnik di Darfur, Pertuduhan bagi kesalahan yang tidak pernah wujud.


Peperangan qabilah yang telah menjadi tradisi berzaman itu dimanipulasi jahat oleh syaitan-syaitan Barat. Kini rakyat Sudan yang menyokong kerajaan semakin bersemangat membasahkan pembesar suara di mimbar masjid dengan tiupan Jihad. Sudan merupakan tanah yang telah menyaksikan pengusiran British dari tanahnya dengan penyembelihan dan pembunuhan bangsa penjajah itu.


Usman Dignah dan Sultan Ali Dinar akan lahir lebih ramai dan cepat sekiranya Amerika gelojoh ingin merosakkan negara yang bermaruah ini.

1 comment:

white said...

salam=)boleh tak encik bagi saya website artikel ttg ni?