Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Sunday, August 16, 2009

Kenapa Kita Hidup?

Kita tahu bahawa kita diciptakan tanpa tujuan lain melainkan untuk mengabdikan diri kepada Allah. Bahkan kita juga tahu itu adalah inti ayat 27 dalam surah adz-Dzariyat. Tetapiuntuk apa kehidupan kita ini? APakah perbezaan soalan ini dengan matlamat penciptaan.

Mari kita lihat ayat ketiga surah al-Mulk. Dialah (Allah) yang menciptakan kehidupan dan kematian untuk menguji kamu, siapakah antara kamu yang lebih baik amalnya? Jadi jika kita wujud kerana ibadah hidup kita ini adalah perlumbaan untuk menjadi hamba terbaik iaitu melaksanakan amalan sebaik mungkin. Dalam ayat yang lain yang sering kita ulang sebagai doa pembukaan solat kita. Kita bacakan sesungguhnya solatku, ibadahku, kehidupanku dan kematianku hanyalah untuk Allah Tuhan sekalian alam. Tetapi apakah tindakan kita sehari-hari memenuhi tuntutan doa kita ini?

Ada remaja yang berkata kita hidup ni sekali sahaja maka nikmatilahia sepuasnya. Ada pula yang berkata hidpuini sekejapsahaja kenapa nak buang masapening-pening kepala hidup dengan relaks sudahlah. Ada pula yang kata masa muda ni la nak enjoy nanti tua dah kena duk Masjid. Jadi kemanakah perginya konsep perlumbaan untuk menghasilkan amalan yang paling baik tadi?

Ada pula yang berkata kerjapun ibadah juga. Ada pula yang berpendapat Islam ni luas tak dapat semua ambilsikit pon oklah. Ada pula yang berkata aku dah solat, puasa, zakat fitrah tak missed dan lani pon tgh kumpul duit nak pi Haji kira orait la tu.
Mereka ini beradadalam golongan yang merasakan amal yang sedikit itu memadai. Mereka mungkin gagal mungkin juga berjaya dalam peringkat saringan perlumbaan amal. Ini kerana mereka tidak dimotivasikan untuk mencapai piala ubudiah.

Ada juga golongan yang tertipu dengan amalnya yang sangat banyak. Sehingga timbul rasaujub pada dirinya. Mereka ini terletak dalam golongan yang Allah sebut sebagai mereka menyangka mereka melakukan kebaikan padahal mereka telah merosakkan jiwa mereka. Jadi perlulah kita semua(saya,kamu,dan mereka) merebut masa untuk beramal dan menambahilmu kerana keghairahan ingin menambah amal. Sehingga perasaan bosan itu bosan dengan kesungguhan kita. Sehingga kemalasan itu malas dengan kerajinan kita. Marilah kita jadi hamba yang sangat bersungguh-sungguh nak mempamerkan padaALlah rasasyukur kita. Marilah kita bangkitkan rasa cemburu melihat orang lain mendapat cinta Allah. Mari kita hidupkan kembali eraperlumbaan ini dalamkitaran sejarah kehidupan manusia. Ramadhan adalah pentas paling berprestige untuk perlumbaan ibadah ini. Marilah kita rebuat piala piala Ramadhan.

2 comments:

Nurlulu said...

Ustaz, artikel ni mmg sangat kena dengan masanya. Terima kasih. Terima kasih atas peringatan.

firUz AbaDi said...

ah cantik dan comel blog ni mcm anak ustz...
taniah atas blog yg baik dan bagus dgn 0m0ngan yg tak meleret2 tapi berisi..
satu lagi Tujuan sebenar hidup kt adalah mencari,mengenali dan mencintai Tuhan hakiki dgn melalui jln ibadah.
ok wsalam