Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Tuesday, November 10, 2009

al Quran Pemangkin perpaduan.

Salamun 'alaikum. Sejak akhir akhir ini saya sering melihat feed-jit blog saya untuk memantau lawatan pengunjung rupa-rupanya ramai yang datang ke sini dari search engine untuk mencari mengenai al Quran. Walaupun saya lebih cenderung menjadikan blog ini sebagai sebaran info palestina dengan cara saya sendiri tetapi tidak salah saya rasa untuk memenuhi ruangan maya saya ini dengan apa yang dicari oleh pengunjung tidak tetap.

Walaupun blog tidak membawa pengaruh seperti yang dibawa oleh buku-buku dan akhbar-akhbar tetapi saya yakin peranannya dalam menghuraikan kefahaman dan menyebarkan maklumat wujud. Jadi, saya akan mencuba untuk menggabungkan isu-isu Palestin dan pengajian al Quran serta tafsirnya sekadar yang saya mampu di sini.

Seperti tajuk di atas al Quran dan manhajnya merupakan tunjang perpaduan Islam yang hakiki. Tidak ada seorangpun muslim melainkan beriman dengan al Quran. Beriman bahawa al Quran itu perkataannya dan maknanya datang dari Allah. Sekiranya kita berpegang dengan hakikat yang sama maka kita adalah muslim. Membenarkan al Quran bermakna membenarkan risalah Muhammadiah. Atau dengan kata lain beriman dengan kerasulan Muhammad s.a.w.

Di sinilah tunjang perpaduan kita. Islam bukan kesatuan bangsa, Islam bukan kesatuan tanah, Islam bukan kesatuan ekonomi. Tetapi semua ini tadi bersatu dalam Islam kerana satu ideologi dan fikrah iaitu Mentauhidkan Allah dan mengakui Muhammad penutup utusan langit. Jika semua muslim faham hakikat ini tidak ada sebab untuk permusuhan sesama muslim. Tetapi jangan terlupa al Quran menyifatkan manusia dalam perihal IMAN kepada 3 golongan : Mukmin, Kafir dan yang lebih tercela Munafiq.

Al Quran menyeru semua mukmin bersatu dalam menghadapi 2 golongan manusia iaitu yang enggan menerima Allah sebagai ilah dan rab. Serta mereka yang mengakui Allah sebagai tuhan sekadar helah untuk menjahanamkan Islam dari dalam. Mereka ini mengharapkan perpecahan di kalangan Muslim.

Walaupun Islam mengutuk kedua golongan tadi. Tetapi Islam menggariskan bagaimana untuk hidup bersama mereka. Ini jelas dalam al Quran yang menyebut Risalah ini adalah rahmat untuk seluruh alam. Jika risalah ini mendahului pemerintahan dunia maka akan selamat dan sejahtera seluruh alam. Ini terbukti semasa pemerintahan Islam. Tidak wujud sebarang pemberontakan agama di bawah pimpinan Islam. Melainkan peperangan antara pemerintahan Islam dan kuasa kuasa luar yang kafir.

al Quran adalah sistem lengkap kehidupan manusia di dunia. Segala cabang kehidupan disusun di dalamnya. Al Quran menyebut: Jika kamu berselisih maka kembalikanlah perselisihan itu kepada Allah dan rasul. Maka untuk kembali kepada perpaduan Ummah hanya al Quran kuncinya.


Marilah kita kembali kepada pengajian al Quran dalam setiap lapangan kehidupan kita. Baik ekonomi, politik, ketenteraan dan perundangan serta segala apapun jua.

1 comment:

ahmad said...

syabas umar!. teruskan menulis. jgn jadi macam ana.