Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Tuesday, November 03, 2009

Belajar al Quran. Untuk apa?

Salam semua mungkin sesetengah menganggap soalan ini soalan cliche, atau setengah yang lain merasakan ini soalan bodoh apa pula ni. Tetapi sedar tak sedar majoriti orang Islam Melayu menjadikan pengajian al Quran hanya aktiviti masa kanak-kanak. Selepas maghrib atau Isya kena mengaji. Sesetengah itu tengah hari pon kena mengaji. Tetapi setelah sekali mereka khatam al Quran. Sudah. Tutup al Quran itu seperti tamat buku teks sesuatu subjek. Ya lah dah Khatam maknanya dah habis la satu al Quran kita mengaji atau belajar.


Jadi menolak fahaman inilah saya merasakan anda perlu mengetahui apakah sebabnya kita belajar al Quran. Memang betul dan tepat membaca setiap huruf al Quran itu sepuluh kebajikan. Bahkan al Quran senderi membawa pengertian yang dibaca. Tetapi perlu kita faham dan dalamkan kefahaman kita kepada amalan, bahawa al Quran bukan teks pelajaran. Tetapi al Quran teks kehidupan. Teks teks al Quran adalah Kalamullah yang sentiasa menambahkan keberkatan sekiranya kita ulang lihat sekalipun. Apatah lagi kita baca, kemudian merenung maknanya dengan teliti dan peka.

Kita muslim melayu sering mengambil sekurang-kurangnya. Ya selalu benar kita disogokkan sekurang-kurangnya dia solat. At least dia baca juga quran. ataupun oklah tuh takder la dia tinggal langsung Islam. Inilah sesat dalam benar. Bukanka rugi kita dapat sisa-sisa. Sepatutnya kita mengejar yang terbaik. Barulah kita layak mendapat ganjaran yang Allah janjikan. Ia juga langkah paling selamat dari terjerumus kepada meninggalkan yang wajib dan melakukan yang haram. Begitu juga dengan membaca al Quran. Jika masa kecil kita bagai nak rak mengaji al Quran bukankah sia-sia bila dewasa kita sekadar menyimpannya dalam almari.

Kita hanya membaca tanpa memahami apa isinya. Apa tuntutannya? untuk apa bacaan kita? Untuk pahala yang belum pasti kita gapai atau untuk memenuhi adat Melayu Muslim? Islam menganjurkan kita pada mencintai ilmu dan keilmuan. Tetapi bukan mati sekadar itu. Islam juga mengajarkan kita sumber semua keilmuan itu adalah Allah dan al Quran itu adalah Kata-Kata Allah. Jika ini yang Allah pilih utk jadikan lampu suluh kehidupan kita kenapa kita mesti bermula dengan ilmu lain? Kenapa al Quran mesti yang terakhir atau bukan yang pertama? Kita perlu tahu untuk apa kita membaca al Quran supaya bacaan kita lebih fokus.

Saya amat kagum kepada mereka yang mampu menghafaz al Quran ada yang dari awal usia dan ada juga yang sudah tua. Mereka mampu menjaga kalam Allah dalam minda dan hati mereka. Ini penanda awal keberkatan hidup mereka. Tetapi sayang juga kerana ada antara mereka yang menghafal al Quran tidak memahami kalam Allah itu lantas bertindak dengan bertentangan dari apa yang al Quran ajarkan. Tetapi sekurang-kurangnya dia sudah hafaz al Quran. Inilah masalah kita. Apakah faedahnya hafalan jika kita tidak dapat amalkan?

Marilah kita sama-sama mendaftar diri kita yang sombong ini kembali ke pengajian-pengajian al Quran agar kehambaan kita bercahaya dengan suluhan nur al Quran. Ingatlah jika hati berkarat pengasahnya ada dua Zikrullah dan Zikrul maut. Afdhal zikruLLah adalah tilawatul Quran.

No comments: