Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Saturday, January 30, 2010

Hikam Atoiyah

Salamun Alaikum bagi yang belum pernah dengar tajuk ini eloklah baca entry ini. Kitab ini adalah karya karangan Imam AtoiLLAh yang sangat dalam maknanya dan padat isinya. Kitab ini telah disyarahkan oleh berpuluh ulama dari segenap pelusuk dunia dan juga era baru dan lama. Bahkan ada yang mengatakan kalaulah boleh dibaca selain al Quran didalam Solat maka layaklah hikam atoiyah dibaca ketika solat.

sesungguhnya karangan ini adalah khazanah yang berharga dalam ilmu Aqidah, Akhlak dan Syara'. Ia adalah simpulan kefahaman imam dari al Quran dan Hadis. Imam Atoillah adalah pemuka ilmuan ISlam pada kurun ke tujuh hijrah. Beliau diberi gelaran mahkota agama.

saya sebenarnya baru sahaja beli buku ini yang disyarahkan oleh Syeikh Saa'id Ramadhan al Buthiy. sungguh merasa nikmat menikmati hikam Ataoillah dari penerangan syeikh sa'id bahasa yang indah dikupas dalam sastera yang mudah. Walaupun hikmah atoillah adalah tersusun dalam gaya bahasa yang berat tetapi setelah memahaminya terasa segar keilmuan yang diwariskan.

3 comments:

Anonymous said...

salam..bkn kitab nih yg dlm cite ketike cinte bertasbih 2 ke??? is it true???

umaq_eiman said...

aah dia mengajar kitab tuh kat masjid.

Anonymous said...

ooo...intresting2...nk sgt tau ape cite dlm kitab 2...tp xreti arab..hahahah..klu ble umaq share la kt blog :)