Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Wednesday, April 14, 2010

Menjadi guru atau menjadi pendidik.

Mengajar untuk memberi kefahaman adalah tugas yang sangat menuntut kepada kekayaan bahasa dan gaya berbahasa. Boleh dikatakan semua aktiviti mengajar bergantung kepada bahasa dan berbahasa. Pengajar yang baik adalah mereka yang mampu menggunakan bahasa yang sampai dan tidak terlalu tinggi kepada pelajarnya.

Sebelum ini saya merasakan sangat mudah untuk mengajar rupanya indah khabar dari rupa. Tetapi dalam pada itu saya juga memahami bahawa pendidik itu adalah mereka yang lebih komited dari pengajar. Ini membawa  makna pendidik ini adalah mereka yang menguasai segala pengetahuan berkenaan pelajarnya. Mereka bukan sahaja memilih bahasa untuk digunakan mereka bahkan memilih mimik muka untuk dihadapkan kepada pelajar. Memilih lenggok jemari dan lantunan suara yang sesuai untuk dialunkan kepada pelajar. Kerana mereka bukan bercakap kepada telinga pelajar atau minda mereka tetapi pendidik sedang meniupkan kesedaran dan membentuk jiwa pelajar.


Menjadi pendidik adalah menjadi penghubung antara Islam dan generasi baru. Ini yang saya faham dari pengajian saya sebelum ini. Memastikan pelajar bukan sekadar berilmu tetapi pelajar faham dan amalkan ilmu mereka. Tambahan pula saya mengajar mereka tafsir al Quran dan al Quran itu sendiri. Jika subjek seperti Bahasa Arab tidaklah saya risaukan sangat kerana mereka boleh sahaja menjadi baik sekalipun mereka tidak mampu berbahasa arab. Tetapi Bahasa Arab itu adalah bonus besar untuk menjadikan mereka lebih berkualiti. Apa jua kesimpulan asasnya Islam sahaja jalan untuk menjadikan mereka pelajar yang baik dan cemerlang dengan sebenar-benar kecemerlangan.

Doakan saya menjadi pendidik yang baik dan bukan sahaja pengajar atau seorang guru yang disayangi kerana menyayangi. Tetapi saya berharap untuk menjadi pendidik yang bekerja ke arah membentuk masyarakat yang layak memikul amanah khilafah. Kita sudah lemah maka haruslah kita kuatkan pengganti kita agar mereka memperbaiki kelemahan kita di masa mereka di tempat kita.

No comments: