Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Tuesday, November 20, 2007

Sepetang Bersama Pejuang

18 November. Persatuan menugaskan aku menjemput Syeikh Mahmud Siyam, bagi mengadakan sesi penerangan dan dialog dengannya. Syeikh Mahmud merupakan Wakil HAMAS yang telah dibuang negara.

perjumpaan petang ini sangat mengajar aku cara diplomasi islami. Kami bertutur dengan begitu mesra seolah ini bukan pertama kali bertemu. Aku sedikitpun tidak berasa kecil dalam masa aku merasakan dia seorang yang sangat besar. Penilaianku berdasarkan bakti pada Ummah. andai tiada dialog di antara kami dia akan memenuhi dengan zikrullah.

Dalam Majlis sekali lagi aku menemaninya sebagai pengerusi majlis. berada di sisinya menginsafkan aku. Menyedarkan dosa dosaku yang menggunung. Syeikh sungguh peramah walaupun dalam menghurai isu sedih dia masih mampu membuat kami tersenyum. sepanjang syarahannya dia menekankan jihad bukan semata mengangkat senjata. Jihad sebenar adalah dakwah. Aku tersenyum lapang kerana itulah peganganku mengenai jihad.

No comments: