Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Monday, December 01, 2008

penyertaan sayembara puisi Islami

sayembara puisi islami GKLN diperpanjangkan lagi tempohnya ini bagi memberi laluan pada peserta peserta yang berkaliber dalam medan penulisan puisi menyertainya.

apapun posting kali ini saya ingin menceritakan ttg 3 puisi yang mewakili puisi islami Siddiq Osman dalam sayembara berikut.

puisi pertama.

tajuk :genggaman hidayah.
tema : peristiwa di akhir zaman.

huraian. puisi ini saya karang bagi menceritakan ada dua golongan di akhir zaman. dan perihal mereka. serta bagaimana ingin berada dalam golongan terbaik.

dalam seni: saya membuat experimen menggunakan rima yang sama dalam setiap akhir baris puisi. saya juga menghentikan beberapa baris menurut lenggok irama sedang maknanya belum tamat sepenuhnya pada baris itu.
saya berusaha untuk memilih kata kata yang paling tepat dalam kesempitan skop rima saya, serta mengelak sebarang pengulangan yang tidak mesti. namun batas yang saya bina ini mungkin menjadi batu penghalang untuk karya ini dinilai dengan terbuka maka saya letakkannya di tangga pertama iaitu paling lemah antara 3 yang terbaik dari karya saya.

kedua:
tajuk: lukisan tauhid.
tema : mengajak kepada melihat sifat Allah dalam kitab alam.

huraian: Alalm ini adalah jelmaan dari keperibadian Tuhan yang maha agung kita diciptakan untuk membacanya dan menghargainya. boleh dikatakan setiap sesuatu dalam alam ini dijadikan untuk manusia secara langsung atau bukan. tetapi manusia selalu lupa dan leka.

seni bahasa: saya bermain falsafah dari pemikiran said nursiy di dalamnya. saya juga menggunakan perumpamaan yang pelbagai dalam menyatakan falsafah yang berat. saya sengaja memilih kata kata mudah yang pernah didengar tetapi mungkin dalam imbuhan yang susah.
saya merasakan puisi ini perlukan pembacaan yang lama untuk difahami oleh org lain. jadi saya merasakan itu kelemahan penghuraian saya terhadap perkara yang berat dan besar. jadi saya merasakan ini juga bukanlah yang terbaik.

ketiga:
tajuk: Syahid mihrab madinah.
tema : kisah hidup saidina Umar

huraian: kisah ini bermula dari umar masuk islam. sehinggalah dia wafat. menyentuh ttg peristiwa peristiwa besar dalam hidupnya.

seni bhs: saya mengumpulkan bahasa bahasa mudah yang saya rasa cantik, serta menyimpulkan dalam gaya bahasa paling ringkas bagi memuatkan jalan cerita yang jelas. saya menampilkan beberapa peribadi umar yang terang dalam puisi ini dengan had perkataan yang sempit.
saya merasakan kalaupun puisi saya tidak begitu cantik tetapi perjalanan hidup Umar yang menarik itu menyebabkan saya rasa inilah puisi saya yang terbaik dari yang di atas.

kenapa saya bercerita ttg puisi saya tanpa meletakkannya di sini? pertama saya ingin menceritakan bagaimana saya merangka sebuah puisi. 2 saya berharap puisi kali ini menjadi lonjakan kepada perubahan yang ketara dalam hidup penulisan puisi saya. mungkin jika saya tulis di sini akan ada org yang layak dan ingin berkongsi boleh komen di bawah.

doakan kejayaan saya ya!

puisi kedua

2 comments:

Anonymous said...

bru baca ..nnti ana komen..

Hilal Asyraf said...

semoga nta berjaya.

ana masuk gak.

tapi tadelah macam nta. nta hebat.

ana puisi ntah pape jeh.

doakan ana selalu.