Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Wednesday, November 18, 2009

Mesir lawan Algeria di Sudan.



Bagi mencari pasukan terakhir dari Afrika ke Piala Dunia 2010 Mesir memilih Sudan bagi menjadi gelanggang taruhannya. Manakala Algeria memilih Tunisia selepas undi dibuat Sudan terpilih menjadi tuan rumah untuk play off piala dunia 2010.

Bagaimanapun semangat kesukanan telah dicemari oleh beberapa pergaduhan semalam dikhabarkan sehingga meragut nyawa penyokong. Al Qaradhawiy menyeru agar persengketaan ini segera dihentikan dan menyifatkan api permusuhan ini ditiup oleh Syaitan. Ulama Algeria Syeik Abbas menyeru agar kedua-dua badan bola sepak menjadikan perlawanan ini sebagai pengikat kasih sayang bukan permusuhan walaupun ia merupakan pertandingan besar bagi kedua-dua negara.

Kerajaan Sudan telah menyediakan 15000 anggota polis bagi memperkemaskan keselamatan. Stadium Khartoum menawarkan 35000 tiket yang mana 17000 untuk orang di Sudan manakala 9000 di jual di Algeria dan 9000 lagi dijual di Mesir. Airport Sudan hari ini menjadualkan 48 penerbangan dari Algeria dan 18 dari Mesir manakala 2000 lagi penyokong mesir dijangka melalui laluan darat.

Kini Khartoum seperti menyebelahi Algeria kelihatan rata-rata penduduk Sudan mengangkat bendera Algeria berbanding bilangan yang sedikit menyokong Mesir. Bagaimanapun selaku peminat bola sepak saya menyokong pasukan Mesir memandangkan pemain-pemainnya lebih berdisiplin dan saya merasakan Mesir satu pasukan yang layak bertanding di Piala Dunia.

2 comments:

aishahtur said...

sy sokong mane yg menang je :PP

umaq_eiman said...

hampes mesir kaloh la plak.

tapi takper main best.