Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Sunday, May 11, 2008

Sudan Bergolak


10 Mei 2008. Sudan kembali bergolak dengan serangan oleh 300 anggota pemberontak yang telah memasuki bandar terdekat dengan Khartoum dari barat, Omdurman. Perintah berkurung dikeluarkan serta merta untuk wilayah khartoum.

Namun di sekitar Khartoum masih kelihatan pergerakan yang perlahan dalam keadaan berhati hati. di mana mana tempat stratergik diletakkan kawalan oleh pihak berkuasa.

Pada 11 Mei 2008 kenderaan awam dari Khartoum Bahri dan Khartoum Utara telah dibenarkan bergerak cuma usaha memburu pakatan pemberontak masih dijalankan. menurut sumber yang boleh dipercayai Pemimpin JEM telah diberkas dan pemberontakannya telah ditewaskan. kerajaan Sudan mengesyaki ada sokongan kuat terhadap serangan ini dari negara jiran iaitu Chad. dengan serta merta kerajaan sudan memutuskan hubungan diplomatik dengan negara berkenaan.



dijangka 12 mei khartoum akan kembali seperti biasa. Rakyat Malaysia di Sudan berada dalam keadaan berjaga jaga. maklumat keselamatan sentiasa disebarkan oleh pihak kedutaan dan juga PETRONAS. Bagaimanapun semua kegiatan masih dilakukan dalam pengawasan pihak tentera yang berkawal di pos pos stratergik.

4 comments:

Nurul Zahar said...

Teringat masa John garang prtama kali jejak kaki ke khatoum setlh berpuluh thn kat Janub, ana br sampai airport dr m'sia. terpinga2 tgk khartoum meriah mcm hari merdeka. beberapa bulan lps tu die mati, seminggu x kuar asrama. i can imagine how bad is it.

Nurul Zahar said...

patutlah si afiq nulis kat YM die, "orang malaysia di Sudan di minta banyak berdoa kalau nak selamat"... ini rupenya kisahnya...

umaq_eiman said...

kali nih takderlaa teruk cemtuh...
sebab nih org chad yang datang buat kacau.

Aishahtur said...

tula dengar yang hari tu lagi teruk kan.