Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Tuesday, February 03, 2009

Iran kini di angkasa.

Iran telah berjaya melancarkan satelite pertama buatan sendiri yang diberi nama Harapan. Ini membangkitkan kebimbangan Perancis bagaimanapun Ahmedinajad menafikan syak Perancis yang mana satelitnya akan digunakan bagi tujuan pelancaran nuclear. Ahmadi najad menegaskan bahawa ia hanyalah bagi tujuan keselematan Iran semata-mata.

Bagaimanapun dengan terlancarnya satelit ini akan meletakkan Iran sebagai sebuah lagi negara peneroka sains angkasa lepas. menteri luar Iran menyatakan Satelit Iran ini bakal memantau keperluan negaranya. pelancaran yang dilakukann sendiri oleh Iran ini menimbulkan kebimbangan banyak pihak terutamanya Israel bekas menteri luarnya Ishak a/l Israel menyatakan jika Iran mampu melancar satelit ke angkasa lepas maka ia berkemampuan menghantar peluru berpandu ke barat eropah. Berdasarkan kebimbangan ini sidang tergempar eropah segera diadakan di frankfurt German.

walaupun dalam tempoh sekatan ekonomi yang dahsyat Iran mampu membangunkan teknologinya dengan penuh berdikari. mereka menggelar satelit yang diberi nama Omeid ini sebagai duta iran di angkasa raya.

No comments: