Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Friday, February 27, 2009

Somalia kembali bergolak.

Setelah terlantiknya ketua Parlimen baru Syeikh Ahmad kini Somalia kembali dilanda perang saudara. INi berikutan penolakan Harakah Syabab Mujahidin terhadap perdana menteri baru. Mereka menganggap Beliau sebagai boneka Amerika dan Etophia. Keadaan bertambah berat apabilapihakinimenolak sebarang rundingan.

Situasi di sana masih belum dapat saya rumuskan dengan baik. Kerana liputan mengenai Somalia amat terhad sekalipun saya sendiri berada di benua Afrika. Mungkin kerana Somalia tiada hasil bumi seperti di darfur. atau mereka bukanlah bangsa arab. Tetapi OIC seharusnya memainkan peranan yang selayaknya bagi memantau permasalahan keseluruhan Umat Islam. Somalia adalah sebuah negara 100% muslim. Jadi tiada sebarang sebab kenapaOIC perlu melengahkan kepada sebarang tindakan wajar.

Untuk makluman pembaca Somalia adalah negara persisiran pantai. Jika keamanan terjamin disana maka negara ini mampu dibangunkan sebagai sebuah negara pelabuhan dan bermacam lagi fungsi lain sebagai negara berlaut di benua Afrika yang tandus.

Selain itu Somalia disempadani dua negara kristianyang pelik iaitu etophia dan eriteria yang kini bertarikhkan tahun 2001. kerana merekabaru menyambut alaf baru tahun lepas.

No comments: