Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Thursday, March 12, 2009

Kewartawanan Malaysia, ke mana halanya?

Selepas saya menulis tentang memboikot Utusan dan Berita Harian kerana kegagalan mereka menampilkan bahan yang membela rakyat saya diizinkan Allah mengenali wartawan dan jurugambar dari tanah air yang membuat liputan di bumi tumpangan ini. Saya dipanggil untuk menjadi pengalih bahasa bagi mereka melakukan temu ramah dengan orang tempatan.

Sememangnya mereka orang yang baik dan peramah serta mampu menggamit kekaguman di hati ini. Wartawan melayu Islam mampu untuk mengorek berita sebenar dari gering padang pasir yang dikambus fitnah. Membela Sudan dari penganiayaan akhbar barat. Apapun ini kerja wartawan tetapi orang yang menetukan dasar akhbar tempatan masih perlu dikenakan tindakan. Wartawan hanya mengumpul bahan jika bahan mereka baik tetapi ditapis oleh penapis yang jijik akan rosak juga bahan itu.

Saya cuma mahu pembaca faham bahawa yang merosakkan akhbar bukan wartawan atau penulis tetapi mereka yang di atas golongan ini. Setelah berkenalan lebih 10 jam saya simpulkan memang Akhbar adalah agensi tidak rasmi kerajaan bahkan mereka inilah senjata kempen ahli politik BN yang tidak langsung dan sangat berkesan.

Saya sangat seronok bersama dengan wartawan berdua ini mereka mengajar saya beberapa benda yang agak penting dan saya takkan dapat dalam medan kuliyah. Sudahlah mereka berikan ilmu dibayar plak imbuhan yang lumayan. meriahnya rasa hati. Tambah-tambah mereka peramah dan juga bertindak sebagai kakak dan abang bukan boss atau majikan. kalaulah semua orang professional begini di Malaysia pasti stress di pejabat menurun ke kadar sifar.

Saya tak nak quote apa-apa kerana isu sedut menyedut ini boleh mengeruhkan persahabatan. Hehehe. Thanks again Kak CT n Abg F.

1 comment:

adeP adiOs said...

saye student media ambek jurusan kewartawanan juga..saya myokong dgan kenyataan di ata..bkn wartawan pnyebab sesebuah institusi or individu itu jatoh..jgn salahkan wartawan yang mncari mklumat...