Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Monday, March 16, 2009

Sirah Nabi sumber rujukan politik Islam.

sebulan ini saya sedang menikmati buku fiqh sirah karangan Mustafa Sibai bertajuk sirah nabawiyah. walaupun ust Mustafa tidak mendetailkan perihalk sirah perjalanan hidup Nabi tetapi beliau berjaya menyusun kronologi kehidupan nabi secara menyeluruh. Saya kira pembahagian 6 bab dari plot kehidupan Nabi yang dilakukan oleh penulis sangat tepat dan memudahkan pembacaan.

Walaupun kita sudah sering membaca buku sirah Nabi saya yakin buku kecil ini akan menyajikan perkara yang baru yang memberi manfaat yang banyak. Lebih unik lagi ianya menyeronokkan. Bahasa Arabnya yang santai dan juga gaya penceritaan yang jelas menampilkan layar bayangan dalam pemikiran kita.

Saya merasai beliau begitu terkesan dengan sirah sehingga menjadikan beliau seorang politikus yang menyedut pengalaman nabawiy dari sirah untuk diistinbatkan dalam profesionalnya sebagai politikus arab era 50 an.

Saya akan cuba menterjemahkan bukunya ke dalam Bahasa Malaysia semoga Allah memudahkan usaha ini.

4 comments:

Aishahtur said...

Lupe nak cakap tadi. Makaseh bagi pinjam USB :D

ieka zalikha said...

bgos!
ika mmg sedang mencari buku sirah Rasulullah
tlg btau ika bile penterjemahannya da siap ok?

Wslm

Bukan Bidadari said...

salam,if betullah bro nak translate bku tuh alhamdulillah sgt2 as x ramai y blajar n fhm totally arab including me..moga Allah berkati usaha bro and saya harap sgt saye berpeluang memiliki that book..syukran bro and moga Allah permudahkan usaha,amiin

umaq_eiman said...

untuk sesapa nak baca buku tu yang terjemahan melayu sebenarnya sudah ada id internet.

http://www.scribd.com/doc/8000454/Sirah-Nabawiyah-Mustafa-Sibaie

selamat membaca,