Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Wednesday, March 04, 2009

Rakyat Sudan Menyokong Presidennya.


Setelah mahkamah antarabangsa ICC mendakwa AL basyir sebagai pencetus Genocide atau penghapusan etnik di Darfur  pendakwa raya occampo  telah berjaya mendapatkan waran bagi al basyir bagaimanapunj hari ini 4 march 2009 adalah hari penentuan bagi pendirian mahkamah antarabangsa mengenai isu tersebut.
Kebarangkalian untuk kes ini pada hari ini ada 3. Mahkamah menolak pendakwaan, mahkamah menerima kesemua pertuduhan dan yang ke tiga mahkamah menerima sebahagian dari pendakwaan.
Bagaimanapun Bashir menyatakan beliau akan mengabaikan pertuduhan yang tak berasas itu sekalipun morinho occampo mendakwa beliau memiliki bukti kukuh. Sekiranya Basyir didapati bersalah beliau akan diberkas sebaik sahaja meninggalkan sempadan Negaranya ini berikutan kedudukan beliau yang kukuh dalam sokongan rakyat sudan.
Bekas musuh utama kerajaan Sudan yang kini merupakan naib presiden satu Sudan Salfakir menyatakan tidak menjadi persoalak\n tindakan mahkamah antarabangsa untuk mengadili Basyir tetapi bagaimana mungkin basyir sebagai ketua kerajaan akan dihukum? Jika ICC menganggap menangkap Basyir adalah perkara yang mudah dan menyelsaikan masaalah kita akan lihat apa yang berlaku nanti.
Bagaimanapun dalam ucapannya ketika merasmikan pembukaan empangan terbesar di Sudan Basyir menyatakan Waran tangkap ke atasnya tidak akan merencatkan kemakmuran dan proses keamanan di Sudan. Bahkan Basyir mempertikaikan jenayah perang ke atas Iraq yang dilancarkan oleh Bush kenapa tidak diambil tindakan sedangkan satu dunia mengetahui Senjata berbahaya yang didakwa ketika Amerika masuk ke Iraq sampai hari ini tidak dijumpai. Begitu juga jenayah social yang disebabkan Amerika di Afghan. Ahmadi Najad dalam mengulas masalah ini mempertikaikan apakah yang ICC lakukan pada penjenayah Perang di Ghaza>???

No comments: