Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Wednesday, December 02, 2009

khutbah raya


Saya menasihati diri saya dan kita semua agar bertaqwa kepada Allah kerana hanyalah taqwa menjadi tempat jatuhnya pandangan Allah kepada kita. Firman Allah:

Maksudnya:

Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah yang paling bertaqwa.

Sidang Muslimin sekalian,

Berkumpul kita pada hari ini merupakan perhimpunan yang mencari keredhaan Allah. Mari kita kemaskan niat kita hanya sanya mencari redha Allah. Rasulullah bersabda :

Sesungguhnya setiap amalan itu dikira dengan niatnya dan bagi setiap seorang atas apa yang mereka niatkan...

Berimanlah kita terhadap sabda baginda ini, Kerana Allah berfirman :

Dan tidaklah Muhammad itu bertutur menurut nafsunya melainkan apa yang telah diwahyukan kepadanya.

Hari ini hari kebesaran, tiada hari yang lebih ramai Allah ampunkan dan bebaskan dari neraka selain hari Arafah maka hari ini kita sekali lagi merayakan hari pengampunan yang telah Allah anugerahkan khas untuk kita umat Muhammad.

Kamulah sebaik-baik ummat yang dikeluarkan untuk manusia mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran serta beriman dengan Allah.

Allah menyifatkan umat yang terbaik itu dengan 3 perkara menyuruh kebaikan, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah. Hal ini merupakan kaitan sangat erat antara Iman dan dakwah. Iman dan dakwah diikatkan dalam ayat-ayat lain conothnya , Firman Allah:

Demi Masa sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan ke arah kebenaran dan berpesan-pesan ke arah kesabaran.

Dakwah adalah agenda pokok setiap mukmin. Bagaimana dan caranya harus diperhalusi menurut kemampuan dan tanggungjawab seseorang. Ini bertepatan dengan Hadith Rasul

Setiap kamu adalah pengembala dan setiap kamu akan dipersoalkan atas gembalanya.

Inilah kita dalam kehidupan dunia. Dihidupkan diberi nikmat dan diuji. Allah menyebut dalam firmanNya:

Sesungguhnya kami menjadikan manusia daripada mani yang bercampur dan kami mengujinya lalu kami jadikan baginya pendengaran dan penglihatan.

Ujian ini juga Allah sebut dalam al Quran yang berbunyi:

Apakah manusia mengira mereka dibiarkan mengatakan mereka beriman sedang mereka belum diuji?

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الحَمْدُ

Sedarlah kita kehidupan kita di dunia ini membawa satu visi yang tunggal lagi besar iaitu menjadi hamba Allah dan hanya kepada Allah. Ini dipetik dari ayat Allah yang berbunyi:

Dan tidak kami jadikan Jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu iaitu Allah.

Ulama menafsirkan perkataan Ibadah itu kepada mengenal dan mentaati Allah. Ini boleh kita ambil dari kisah Rasul dan Khalil Allah Ibrahim Alaihissalam. Baginda merupakan Bapa sekalian rasul dan legenda pengorbanan sepanjang zaman. Ketika baginda diceritakan Allah mencari Tuhannya di dalam tempat persembunyian, Allah memberi hidayah agar dia mengenali Allah yang tidak pernah hilang dan tidak pula tenggelam timbul. Allah menunjukkan kebesarannya dalam penciptaan bulan, matahari dan bintang. Sehingga Nabi Allah menyedari bahawa Allah itu maha perkasa dan maha berkuasa. Keimanan sebenar seperti inilah yang mencabut rasa takut sesama makhluk kepada Taqwa hanya kepada Allah. Sehingga Ibrahim mampu menentang Namrud yang menjadi sembahan manusia ketika itu. Inilah revolusi ulung yang menjatuhkan diktator pertama di muka bumi. Inilah keupayaan Iman yang telus lagi tulus.

Kisah Ibrahim tidak terhenti di situ. Kehebatan Rasul pilihan Allah ini diteruskan dalam siri ujian yang lain bagi membuktikan kelayakan baginda sebagai Khalilullah. Setelah baginda berkahwin dan meningkat usia bersama Siti Hajar mereka dikurniakan anak bernama Ismail. Kasih ditumpahkan dengan sepenuh hati kerana Ismaillah satu satunya anak yang dianugerahkan kepada mereka setelah umur Nabi Ibrahim menjangkau usia. Ismail dididik dengan sebaiknya mentaati Allah dan bersikap lemah-lembut. Kepatuhan Ismail membuatkan kasih anak dan ayah semakin berpadu. Ketika kasih erat terjalin Allah menguji lagi mereka dengan perintah Qurban yang sangat agung. Ibrahim bermimpi menyembelih Ismail anak kesayangan. Mimpi Nabi-Nabi adalah wahyu. Maka segera Ibrahim mendapatkan Ismail meminta pandangan. Ismail yang telah diasuh dengan asuhan Rabbaniy menyahut seruan Ilahi dengan penuh baik sangka dan taat. Walaupun nyawanya bakal dipenggal dari jasad oleh ayah tercinta. Kecintaan mereka berdua tidak boleh menandingi ketaatan kepada Allah dan keimanan mereka kepada keMuliaan Allah. Maka bersedialah Ibrahim dan Ismail untuk pengorbanan mulia. Lalu Allah gantikan Ismail dengan sembelihan Agung iaitu seekor kibas dan sehingga kini kisah ini disebut seluruh dunia. Allah rakamkan peristiwa ini dalam firmanNya:

Maka ketika mana keduanya berserah diri kepada Allah dan Ismail dibaringkan atas pelipisnya, Lalu Kami memanggilnya” Wahai Ibrahim! Sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu, sesungguhnya demikianlah kami memberi balasan kepada orang yang berbuat kebaikan, Sesungguhnya ini benar-benar ujian yang nyata dan kami tebus Ismail dengan sembelihan yang besar. Kami kekalkan bagi Ibrahim puji-pujian bagi mereka yang selepasnya dengan ungkapan salam ke atas Ibrahim.

Selepas peristiwa ini Allah kurniakan seorang lagi Nabi sebagai anak kepada Nabi Ibrahim iaitu Nabi Ishak.

Dalam kisah pengorbanan ini kita harus mengutip beberapa iktibar. Pertama inilah asas pensyariatan qurban oleh sekalian manusia sampai kini. Nabi Allah Ibrahim sanggup melunaskan apa sahaja tuntutan Allah. Tetapi kita hanya dituntut menyembelih binatang ternak yang baik baik.

Kita mampu menyembelih haiwan itu tetapi apakah kita berqurban itu untuk mendapat redha Allah atau sekadar menutup mulut manusia dari berkata-kata sesuatu yang kita tidak sedap mendengarnya? Kita kembali kepada hadis di atas , Sabda Baginda:

Sesungguhnya setiap amalan itu dikira dengan niatnya dan bagi setiap seorang atas apa yang mereka niatkan...

Jika kita menyertakan nama kita dalam peserta Qurban dengan niat lain sebelum ini marilah pagi ini kita perbaharui niat hanya untuk mendapat keredhaan Allah dan mentaati perintahnya.

Kedua mendidik anak-anak semestinya melalui lunas lunas rabbaniy. Adapun sumber pendidikan haruslah bersumberkan al Quran dan as Sunnah kerana hanya sumber-sumber ini datangnya dari wahyu dan mampu menjaga waris kita dari fitnah dunia yang menyesatkan ini telah disebut arRasul dalam sabdanya:

Sesungguhnya aku meninggalkan kepada kamu 2 perkara sekiranya kamu berpegang dengan keduanya kamu takkan sesat selamanya : Kitab Allah dan Sunnahku.

Siapakah yang lebih baik mahu mendidik anak-anak kita jika bukan diri kita? Anak – anak merupakan cerminan peribadi kita. Sekiranya kita dari kalangan tukang umpat dan penyebar fitnah anak yang bakal lahir dari rumah kita adalah anak – anak yang sudah betah dengan kemungkaran. Tetapi jika kita ibu-ibu yang melagukan al Quran dan sering mengisahkan perihal kebaikan maka anak-anak kita akan berasa kekok dengan kejahatan. Ini dibuktikan oleh keperibadian Nabi Ibrahim yang diwarisi oleh Nabi Ismail.

Kita selalu berkata: Iman tak dapat diwarisi. Sedarkah kita bahawa bagaimana sebenarnya menjadi ibu dan bapa yang beriman? Apabila kita bercakap mengenai masalah anak-anak apakah kita sudah menjadi ibu-bapa yang soleh yang layak untuk mendapat anak yang soleh? Manusia sering menuding tangan kepada pihak lain sedang dirinya yang bermasalah.

Sidang Aidil Adha sekalian,

Marilah di hari adha ini kita bermuhasabah kita kaji dan dalami apakah masyarakat kita hari ini di sini merupakan masyarakat yang terbina atas dasar taqwa atau hanya wujud seperti binatang ternakan yang akan kita tumbangkan?

Kerana beza kita dan mereka adalah hidayah sekiranya tanpa hidayah kita mungkin lebih hina dari mereka seperti firman Allah dalam menyifatkan orang yang enggan beriman:

Mereka itu tidak ubah seperti binatang ternak bahkan mereka lebih sesat.

Pengajaran terakhir yang dapat saya petik untuk santapan kita adalah Amal yang soleh yang kita lakukan akan diganjarkan dengan keberkatan dan rahmat Allah. Ini berlaku dengan pengurniaan Ishaq Alaihissalam selepas peristiwa qurban ini. Begitu juga kita jika kita mahu keluarga kita berkah maka perbanyakkan amal Soleh dan jaga anak-anak dari kemaksiatan. Kita harus berasa takut masuknya kemaksiatan dalam rumah seperti mana kita takut terbakarnya rumah kita. Kerana tempat kemaksiatan adalah neraka Allah jika tidak diikuti dengan istighfar dan taubat.

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الحَمْدُ

Hadirin hadirat yang dirahmati Allah sekalian ,

Qurban juga membawa kita kepada kisah anak-anak Adam Habil dan Qabil yang di sebut Allah dalam firmanNya:

Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera adam dengan kebenaran ketika keduanya mempersembahkan hasil tangan mereka untuk qurban maka diterima dari salah seorang mereka dan ditolak dari seorang lagi, berkata qabil nescaya aku akan membunuhmu. Habil menjawab sesungguhnya Allah hanya menerima dari orang orang yang bertaqwa.

Dalam ayat ini Allah menceritakan kepada kita Qurban pertama yang berlaku di muka bumi. Di sini kita mengetahui bahawa dalam ibadah qurban ini ada yang diterima dan ada pula yang ditolak. Di sini sekali lagi Taqwa menjadi pemisah. Ukuran taqwa dalam amalan yang menentukan sampai atau tidak amalan kita. Ini juga menepati firman Allah:

Allah takkan menerima daging-dagingnya dan tidak pula darahnya tetapi Allah menerima taqwa dari kamu. Dan demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu membesarkan Allah atas hidayahNya kepadamu dan sebarkanlah berita gembira untuk orang-orang Muhsin.

Ketaqwaan harus menjadi noktah bidayah setiap amalan. Bukan riya’ bukan ujub dan bukan juga rasa terpaksa. Taqwa adalah merasa takut kepada Allah, beramal dengan wahyu, cukup dengan yang sedikit dan bersedia menghadapi kematian. Empat plot dalam definisi taqwa ini merupakan juga ciri dan peribadi yang harus ada dalam diri.

Sekaligus qurban boleh berperanan membersihkan hati dari sifat tamak, takabbur dan kedekut. Qurban juga mengajar kita tentang kematian. Tentang betapa singkatnya kehidupan. Apakah mati kita akan menjadi mati yang sia-sia tanpa sebarang jasa dan bekal? Atau mati kita mati yang dikenang di langit dan di bumi? Persoalan ini harus sering kita tanyakan pada diri kita. Kerana Allah berfirman:

Setiap jiwa itu akan menghadapi Maut.

Manakala menyebut kematian itu adalah sunnah, sabda ar Rasul:

Hati ini berkarat seperti mana berkaratnya besi maka gilaplah ia dengan zikrullah dan Zikrul maut iaitu menyebut-nyebut kematian.

Qurban juga antara lain menjadi wadah perpaduan dan keakraban. Kita bersama-sama dalam kerja-kerja qurban kemudian berkongsi dagingnya bersama penduduk sekitar kita. Inilah kesyumulan Islam yang diselitkan dalam Qurban.

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الحَمْدُ

Sidang jemaah sekalian,

Sepuluh awal Zulhijjah merupakan hari-hari yang sangat besar ertinya dalam kehidupan muslim yang sedar. Allah menyebut Sepuluh hari ini dalam surah al Fajr menurut tafsiran kebanyakan ulama tafsir.

Dalam satu hadith Rasul bersabda:

Sebaik-baik amalah adalah yang dilakukan pada sepuluh awal zulhijjah, Sahabat bertanya apakah ia lebih baik dari jihad fi sabilillah? Rasulullah menjawab ia lebih baik dari jihad fi sabilillah kecuali jika siapa yang keluar dengan diri dan hartanya dan tidak pulang dengan satu apa pun.

Begitulah gambaran ganjaran yang Rasulullah beri untuk amal-amal soleh di sepuluh hari ZulHijjah. Maka hari ini adalah hari terakhir Zulhijjah perbanyakkanlah amal pada hari ini dengan ikhlas semoga Allah mengganjarkan kita dengan ganjaran yang tidak pernah kita angan-angankan.

Dalam hadith lain ada menyebut:

Barang siapa yang bangun solat pada lima malam nescaya dia telah mendapat syurga. Iaitu: Malam tarwiyah, malam Eidul Fitri, Malam arafah, malam eidul adha dan malam nisfu sya’ban.

Marilah kita menempah tiket kita ke Syurga dengan janji-janji rasul Ini. Sebagaimana sahabat-sahabat baginda berebut-rebut menyahut seruan nabi. Ajarlah anak kita merebut peluang peluang ini. Kerana setiap jiwa Allah cenderungkan kepada syurga Cuma kita sahaja yang perlu mengatur langkahnya.

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الحَمْدُ

Sidang hadirin sekalian.

Sekiranya kita belum diizinkan Allah untuk menyahut seruan haji dalam hidup kita. Marilah kita semaikan niat untuk menyahut seruan itu bermula dari hari ini. Sejak semalam para jemaah Haji telah bermula wukuf mereka di Arafah bagi merealisasikan syiar haji.

Sesungguhnya Haji dan Umrah adalah syiar Islam yang sangat besar dan dicemburui oleh penganut lain. Kerana Haji adalah ibadah yang mencakupi seluruh aspek kehidupan. Harta, fizikal, ruh, perasaan dan juga persekitaran.

Berdoalah agar kita mendapat haji yang mabrur sebelum Allah mengambil kita pulang. Sesungguhnya hajilah ibadah yang mampu membersihkan dosa besar dan kecil. Begitulah fadhilat haji yang banyak. Tidak ada sebab kita menangguhkannya sekiranya kita mampu.

اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الحَمْدُ

بَارَكَ الله لِى وَلَكُمْ فِى القُرْآنِ العَظِيمِ , ونَفَعَنِى وَأِيَّاكُمْ بِاْلأيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ , وتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ
تِلاَوَتَه إِنَّه هُوَ السَمِيعُ العَلِيمُ . اَقُوْلُ قَوْلِى هَذَا وَاَسْتَغْفِ ر الله العَظِيْمَ لِى وَلَكُمْ ولِسَائِرِ المسُلِمِيْنَ
والمسُلِمَاتِ إنَّه هو الغَفُورُ الرَحِيمُ .

الله أكبر, الله أكبر, الله أكبر, الله أكبر, الله أكبر, الله أكبر, الله أكبر, وللهِ الحمد.

أَشْهَدأَنْ لا إِلَه إِلا الله وَحْدَه لا شَرِيْكَ لَه . وَأَشْهَدُ أَنَّ محمدًا عَبْدُه وَرَسُوْلُه .

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْعَلَى سَيِّدِنَا محمدٍ وَعَلَى آَلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَه وَنَصَرَه وَوَالاَه . أَمَّا بَعْدُ ,


فَيَا عِبَادَ اللهِ , أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّاىَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ . وَتَزوَّدُوْا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ
التَّقْوَى

Marilah kita bertaqwa dengan sebenar benar ketaqwaan. Berbekallah dengan sesungguhnya sebaik-sebaik bekal adalah taqwa.

Bertaqwa memerlukan kesabaran dan keteguhan. Keimanan yang tidak beserta ketaqwaan adalah tempang. Taqwa boleh dicapai dengan menjaga beberapa anggota badan. Seperti menjaga lidah dari dosa perkataan, menjaga mata dari melihat kemungkaran.

Imam Junaid ada menyebut:

Rasulullah Sallallahu alaihi wassallam menghimpunkan Taqwa dan Pekerti mulia. Kerana Taqwa membaiki hubungan antara hamba dengan Tuhannya manakala pekerti mulia membaiki hubungan antara hamba dengan ciptaan Allah. Maka dengan taqwa mendapat cinta Allah adapun dengan pekerti mulia menyebabkan manusia mengasihinya.

Oleh itu marilah kita perbetulkan tingkah laku kita, dalam mengharapkan ketaqwaan di hati kita. Ini semua boleh dipupuk dalam tarbiyah bersama dalam masyarakat kita yang kecil ini. Cuma persoalannya apakah kita sudah bersedia mengubah gaya hidup kita berlandaskan kehendak al Quran dan Sunnah atau kita sudah merasakan gaya hidup begini sudah mencukupi untuk menghuni syurga Allah?

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى محمدٍ وَعَلَى آَلِ محمدٍ , كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آَلِ إِبْرَاهِيمَ .

وَبَارِ ك عَلَى محمدٍ وَعَلَى آَلِ محمدٍ , كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبرَاهيمَ وَعَلَى آَلِ إِبرَاهِيمَ فِى العَالَمِيْنَ إِنكَّ

حمِيدٌ مَجِيدٌ . اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِ لمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ الأَحْيَآءِ مِنْهُمْ

وَالأَمْوَاتِ . رَبنَّا اغْفِرْ لَنَا ذُنوُبنَا وَذُنُوْبَ وَالِدِيْنَا وَارْحمْهُمْ كَمَا رَبوَّنَا صِغَارًا. رَبنَّا اغْفِرْلَنَا

وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُ وْنَا بِالإِيْمَانِ وَلا تَجْعَلْ فِى قُلُوْبِنَا غِلا لِلَّذِيْنَ آَمَنُوْا رَبنَّا إِنَّكَ رَؤُوْفٌ رَّحِيْمٌ .

اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ , وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِيْنَ , وَالنِّفَاقَ وَالْمُنَافِقِيْنَ وَالظُّلْمَ

وَالظَّالِمِيْنَ . اَللَّهُمَّ إِناَّ نَجْعَلُكَ فِى نُحُوْرِ أَعْدَآئِنَا وَنعُوْذ بِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ . اَللَّهُمَّ رُدَّ كَيْدَهُمْ عَلَى

نُحُوْرِهِمْ . اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شمَلَهُمْ وَفَرِّقْ جمْعَهُمْ وَشَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ , وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْبًا

مِنْ كِلاَبِكَ .

اَللَّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَاننَا الْمُجَاهِدِيْنَ وَالْمُسْتَضْعَفِيْنَ فِى فَلَسْطِيْنَ , وَفِى غَزَّةِ , وَفِى العِرَاقِ , وَفِى

كَشْمِيْر , وَفِى جَنُوْبِ تَايْلَنْد وَفِى كُلِّ مَكَانٍ . اَللَّهُمَّ قَوِّ عَزَائِمَهُمْ , وَاجمَعْ كَلِمَتَهُمْ , وَثبَّتْ

أَقْدَامَهُمْ , وَانْصُرْهُمْ عَلَى أَعْدَآئِهِمْ .

اَللَّهُمَّ آَتِ أَنْفُسَنَا تَقْوَاهَا, وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّاهَا, أَنْتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلاَه اَ. اَللَّهُمَّ أَرِنَا

, وَأَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلا وَارْزُقْنَا اجْتِنَابَه . اَللَّهُمَّ أَصْلِحْ سُلْطَاننَا, وَأَئِمَّتَنَا ا وَارْزُق نَا اتِّبَاعَهقلحَقَّ حَ

وَوُلاَة أُمُوْرِنَا, وَاجْعَلْ وِلاَيتَنَا فِى مَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ .

رَبنَّا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لمَ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الخَاسِرِيْنَ . رَبنَّا هَبْ لَنَا مِنْ

أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّة أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا.

رَبنَّا آَتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَة وَفِى الآَخِرَةِ حَسَنَة وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

. وَصَلَّى الله عَلَى سَيِّدِنَا محمدٍ وَعَلَى آَلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمْ . وَالحَمْدُ للهِ رَبِّ

الْعَالَمِيْنَ .

اَلله أكبر , الله أكبر , الله أكبر , وَلِلَّهِ الحَمْدُ .

No comments: