Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Tuesday, December 15, 2009

Part 2:The Maiden Heist,Saw 6, Inglarious Basterds, Papadom

The Maiden Heist merupakan kisah 3 pegawai security yang bekerja di Muzium seni dan masing-masing meminati karya tersendri merancang untuk mencuri karya-karya itu sebelum mzium itu dipindahkan.

Kisah ini mengajar kita bahawa manusia sanggup menggadaikan apa sahaja kerana sifat ingin memiliki. sesiapa yang berjaya mengawal sifat ini beerti mereka berjaya mengawal diri mereka dari cintakan dunia.

Saw 6 merupakan siri pembunuhan yang kejam. Hanya mereka yang kuat semangat boleh menonton cerita sebegini. Inilah apa yang berlaku di dunia hitam ada manusia yang telah hilang kemanusiaan kadang-kadang kerana perasaan dendam kadang-kadang kerana perasaan marah. Manusia yang bijak adalah manusia yang menggunakan akalnya lebih dari perasaan.

Inglarious Basterds kisah yang disusun mengikt chapter tersendiri. Ia berkaitan dalam usaha membunuh tentera The Reds atau nazi. Kisah ini menunjukkan bagaimana perasaan dendam itu dipandu oleh stratergy untuk melunaskan dendam mereka dan membela nasib bangsa mereka. Kisah yang panjang dgn dialog ini membosankan tetapi mengajar betapa pentingnya ketelitian dalam merancang sesuatu. Ia mampu membawa kita mengkagumi betapa Allah itu maha teliti dalam kejadian sistem alam. Ini hanya akan ddapati oleh org yang terikat fikirannya dengan ALlah.

PApadom cerita melayu yang baik. sudah lama saya tidak berpeluang menonton filem melayu sebaik ini. Ia mengisahkan kasih seorang bapa kepada anaknya. Ini mengundang saya kepada mengakui jika tiada tawakkal nescaya hidup kita takkan mudah. semua perkara menjadi susah.

Sampai jumpa lagi dalam komentar filem saya yang akan datang.

No comments: