Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Thursday, December 10, 2009

Tarbiyah Kedai Kasut.

Baru baru ni saya ajak adik2 pegi makan on the way pergi saya perasan kasut adik saya yang sorang tuh dah kurang cantik. memang saya jenis perhati org dari atas sampai bawah. Kalau tgk muka semua saya tgk lubang hidung, gigi, misai semua laa.

Bila perut dah kenyang saya ke kedai kasut pertama. Kedai yang saya beli kasut yang saya pakai hari tu. Masuk ja kedai tu tokei kedai terus tanya ttg kasut yang saya pakai. Dia seronok sebab saya puji kasut tersebut. Adik saya mencari-cari kasut yang dia minat. Tiada satupun kasut disentuhnya. Kira kedai ni bkan untuk dia.

Kedai kedua adidas butik. Jaraknya dengan kedai pertama dalam 2 KM. dalam banyak-banyak kasut ada satu kasut yang dia minat tapi dia rasa saya tak mampu belanja dia semahal harga kast tuh.Atau mungkin terlalu mahal untuk harga sepasang kasut. Kira problemnya hargalah.

Kedai ketiga cuma sekitar 200 meter dari kedai adidas. Kedai ni kedai untuk kast wanita. hampir 40 minit membelek jmpa sepasang boot pendek dia sdah bekenan tapi, takut segan nak pakai plak nanti nampak sedikit ganas. So masih dalam masalah patern.

Kedai keempat ini kedai terakhir kalau tak ada juga yang sesuai saya akan tinggalkan mereka dengan duit dan saya ke tempat mengajar. Kedai ni berselerak dgn kasut dan juga pekerja-pkerja yang pemalas. Tetapi setelah beberapa lama adik saya jumpa juga sepasang kast yang berkenan di hati. Adik yang sorang lagi pon saya semawakan jga sepasang, malu-malu dia memlih. Alhamdulillah dua2 adik saya dapat kasut baru. Saya pun dapat talipinggang baru.

Pengajaran yang saya dapat selepas itu cuma ringkas. Dalam memberi apa jua kita haruslah mencari sesuatu yang padan dengan penerima dari segi mental, fizikal dan emosi. Jika tidak benda itu akan krang bermakna atau mungkin menjadi mudarat. Begitu juga dengan nasihat atau teguran biarlah ia lambat membuahkan kesan dari memberi kesan yan negatif.

6 comments:

Anonymous said...

ustaz umaq..betulkah dok pandang semua? takutnyer nanti bila berhadapan dengan ustaz???
Tahniah sabar dengan kerenah adik perempuan..macam tu lah nanti melayan isteri..dah ada petanda suami yang baik.. teruskan!!

umaq_eiman said...

kesitu plak....

NurLuLu said...

(^-^)

Anonymous said...

terima kasih ust sebb prihatin dgn saya...:)

umaq_eiman said...

ramai juga org tak bernama kat sini. Apapun kebaikan itu datang dari Allah kita manusia ni cuma laluan,

蘿蔔糕Jolin said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社