Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Sunday, December 13, 2009

Movie atau Filem.

Peringatan:Salam mungkin entry ini bukan entry yang akan dipersetujui semua pembaca atau ramai yang tidak menyokong pernyataan ini. Saya tak kisah jika anda mahu mengkritik asalkan tiada sebarang mesej berbentuk perkataan maki hamun dalam comments box saya takkan delete.

Semalam dan hari ini saya banyak habiskan masa menonton. Banyak filem yang saya tonton : 2012, my sisters keeper, Gamer, Up, The Maiden Heist,Saw 6, Inglarious Basterds, Papadom. Walaupun kebanyakan orang berpendapat menonton Filem ini membuang masa dan kerja yang tidak berfaedah. Mungkin saya perlu bersetuju dengan itu, tetapi saya menyedut maklumat dari filem-filem yang saya tonton. Selain maklumat jalan cerita dalam filem banyak membantu mengembangkan minda saya. Mungkin ini sesuai untuk kanak-kanak sahaja tetapi itulah yang saya rasakan.

Setelah saya menelaah buku kritikan sastera Syed Qutb. Beliau menulis dalam setiap cerita yang hebat mesti memiliki mesej yang baik. Jadi saya bukan hanya menonton untuk menghiburkan hati atau menenangkan minda seperti selalu orang sebut. Saya menonton untuk menilai dan mencari sesuatu dari sana. Seperti yang Faisal Tehrani pernah sebut. Karya ini ada dua sudut mesej dan seni.

Ok, Dalam 2012 saya melihat bagaimana gambaran manusia tentang hari Qiamat sangat senang. Walaupun ia tidak menyebut Kiamat tetapi itulah gambaran mereka bagaimana bencana boleh berlaku. Tetapi jika mereka yang berimaginasi tinggi membaca surah-Surah al Quran akan mendapati apa yang digambarkan itu tidak dapat dibandingkan langsung dengan Hari Qiamat dalam al Quran. Ini kerana, Dalam 2012 manusia masih memikirkan tentang anak, duit, family, mak dan ayah. Padahal dalam al Quran mengatakan ibu mengandung akan keguguran, Anak akan lari dari ibu, saudara dah meninggalkan saudaranya kerana dahsyat sangat hari itu. Bahkan manusia seolah olah kemabukan padahal mereka hanya ketakutan. Ini boleh dijadikan bukti gagalnya minda manusia menggapai ketakutan mereka sehingga wahyu perlu memandu untuk menggambarkan dahsyatnya Kiamat itu dan mesti beriman dengan hari yang dahsyat itu sebagai jalan selamat.

My Sisters Keepers Menambah kesan kepada kehidupan dunia ini sangat sementara dan barangsiapa yang bersedia untuk mati dia dah tak kisah apa-apa.Jadi di sini pengajaran bergabung kembali dengan 2012 kenapa kita mahu tamakkan dunia sedangkan kita pasti akan meninggalkannya dan suatu hari benda yang kita tamakkan itu akan musnah?

Up filem kartun yang cantik. Memaparkan kehidupan manusia yang sunyi tetapi mahukan sesuatu dalam hidupnya. Setelah bertungkus lumus baru dia tahu bahawa apa yang dia usahakan itu bukan lagi Impian hidup kekasihnya. Mesej yang baik di sini ialah kita terlalu sedikit habiskan masa untuk diri kita dalam kehidupan ini. Selalu kita lakukan sesuatu untuk org hargai, utk orang tengok, untuk orang bahagia dan paling sedih kita tak sempat sediakan sesuatu untuk kita selepas mati. Jadi kenapa kita masih begitu padahal kita semua tahu kita akan mati???

Gamer Filem yang tergolong dalam fiksyen yang melampau. Memaparkan dalam dunia ini terpaksa ada org mati hanya untuk kepuasan nafsu sesetengah pihak. Cuma dalam filem ini digambarkan dalam rupa yang sangat drastik. Tetapi hakikat itu berlaku tapi dalam cara yang sangat tak langsung. Kita boleh lihat sistem hari ini Kuli bekerja 12-18 jam sehari, pegawai bekerja 8-12 jam sehari, Pengurus bekerja 4-8 Jam sehari Bos atau taukey goyang kaki atau bekerja kurang dari itu. Pendapatan pastilah yang paling sikit bekerja itu lebih lumayan. Tetapi persoalannya kenapa kuli yang kena hiburkan pegawai, Pegawai kena hiburkan pengurus dan bersambung. Sepatutnya yang ataslah hiburkan yang bawah. Inilah sistem yang sedang kita lalui. Kita tahu ia terbalik tetapi kenapa kita meneruskan sistem ini??? Lambat laut kita akan redha apa yang berlaku seperti dalam imaginasi pengarah Gamer.

Bersambung,,..

No comments: