Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Wednesday, July 21, 2010

Demam Suatu Nikmat

Selalunya manusia mengatakan penyakit itu suatu niqmat atau bala yang dimestikan. Ramai yang gelisah bila ditimpa penyakit. Ramai yang ingin bersegera sembuh walaupun kadang-kadang 4 tahun sekali mereka sakit.

Saya sendiri merasa rimas bila ditimpa penyakit terutama selsema, kita jadi sukar ingin berada dalam majlis dengan kahak dan bunyi-bunyi yang dirasakan akan mengganggu keselesaan majlis. Tetapi bila membaca sirah Imam Ali yang merindui demam dan sakit menyebabkan tersentuh hati ini dengan perbezaan yang wujud antara kami.

Sakit seharusnya disyukuri dan diiringi dengan istighfar dan juga tasbih. Kerana sekiranya itu caranya kita melayani penyakit yang bertandang maka besar kemungkinan Allah mengampuni dosa dosa kita. Kitalah yang sebenarnya mencari kebahagiaan dalam segala kenikmatan yang Allah beri dan setiap penyusunan Allah itu adalah nikmat bagi kita.

Sebenarnya demam itu perlu disyukuri dan dihayati.

2 comments:

طالب العلم والدعاء said...

minta maaf, tu bukan kata2 Imam Ali, tapi hadith marfu' dari sabda Nabi SAW, yg diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Imam Ibnu Majah;

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ , قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " الْكَلِمَةُ الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ , حَيْثُمَا وَجَدَهَا , فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا " .

adapun dengan riwayat tanpa perkataan 'al kalimah', riwayat Abu Tohir as-Silafi.

Wallahu A'lam

umaq_eiman said...

terima kasih sangat2 kelemahan saya dalam bab hadith sangat perlu dirawat oleh rakan seperti saudara.