Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Friday, June 13, 2008

Legenda atau lagenda?




siapakah lagenda? semua orang mengetahui bahawa lagenda kepahlawanan melayu adalah Hang Tuah dan Hang berlima. Tetapi apakah mereka itu lagenda, sejarah atau sekadar mitos? Apabila disebut P Ramlee semua orang bersetuju beliau adalah lagenda seniman. Lagenda hidup juga ada seperti Pele yang disebut sebagai lagenda pemain bola sepak.




Jadi apakah bezanya lagenda, sejarah dan mitos. Kita menyebut cerita dongeng seperti Jack dan pokok kacang gergasi. Jika Mitos melayu kita terlintas hikayat Malim Deman. Apakah mitos itu cerita hikayat? Seperti Hikayat Merong Maha Wangsa atau apakah mitos itu sejarah yang samar seperti kisah Mahsuri dan si Tanggang?




Pada pandangan saya lagenda adalah tokoh yang tiada dijumpai orang sehebatnya dalam sesuatu arena tertentu, ditambah dengan masyarakat yang banyak mengagumi dan mengakui kehebatan itu. Jadi jarang berlaku Lagenda itu banyak. Kecuali seperti lagenda Hang Tuah bersaudara keadaan ini berlaku kerana mereka ini berkumpulan. Ada yang sampai mengangkat kehebatan Tuah sehingga telah mendakwa dia bukan mati tetapi hilang bersama Puteri gunung Ledang hal ini bukanlah pelik kerana apabila seseorang mencapai tahap kekaguman kepada manusia mereka sanggup menyatakan sebarang cerita untuk menonjolkan lagi kehebatan lagenda itu.




Lagenda sebenarnya adalah manusia yang dikurniakan bakat dan keupayaan yang istimewa. Kebanyakan lagenda berakhir dengan misteri. sehingga lahir berbagai cerita orang mengenainya. kadangkala tokok tambah ini mengelirukan fakta sejarah yang sebenar. Contohnya kisah Hang Tuah bersaudara. Jika dipetik dari manuskrip sejarah era Melaka, Riau dan Jawa maka Hang Tuah logisnya wujud. Tetapi kesan kwujudannya tidak jelas. Apatah lagi Mahsuri seorang rakyat biasa yang difitnah jadi cerita mengenainya telah menutupi kesahihan wujudnya dia.




Apakah tujuan kisah mereka diubah suai? saya merasakan tujuan utama pengubah-suaian ceritera mereka ini adalah bagi menambat hati pendengar agar turut sama kagum. Manakala tujuan sampingan adalah ingin menegaskan bahawa cerita itu bukanlah semata mata untuk sejarah tetapi untuk pengiktibaran. Saya tertarik dengan dialog dialog dalam cerita seperti ini.


bagaimana mungkin dialog ini pasti atau sepertimana dialog yang sebenar? Kita tidak memiliki amanah ilmu seperti bangsa Arab seperti ilmu rijal dalam ilmu perawi hadith. Kalau dalam menilai hadith Teks dan Perawinya dikaji sama imbang. Jadi teks itu dapat ditapis dengan tapisan ilmu. selain itu kita tidak ada rentetan sanad yang bersambung seperti arab. Bahkan salasilah keturunan kita juga kabur.




maka lagenda ini mengajar kita bahawa kita menuju ke kemajuan teknologi tetapi asas sebenar ketamadunan kita tertinggal jauh. Kita mungkin boleh maju sebagai negara teknologi tetapi asas kita untuk melahirkan Modal Insan yang bakal memacu teknologi ini sangat rapuh. Saya merasakan kementerian Pelajaran Malaysia perlu menubuhkan grup pengkaji sejarah Melayu untuk menulis semula buku teks sejarah Malaysia dari awal sehingga sejarah modern untuk membaiki asas jatidiri watan melayu. kita perlu ingat satu kenyataan yang paling merugikan adalah china di Malaysia asalnya bukan Islam. inilah satu kenyataan yang sepatutnya dikaji dan dirumuskan semula.




Halalkanlah huruf e atau a dalam kalimah lagenda atau legenda tetapi haramkan pemalsuan sejarah bangsa yang kita cinta dan diami.

1 comment:

KiDeN~H.D.3 said...

betull..betull
saya sokong..