Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Tuesday, June 08, 2010

Mesir kawan atau lawan.

Walaupun penduduk Mesir merupakan bangsa yang paling dekat dengan penduduk Ghaza dari segi geohrafi dan pertalian darah namun kerajaan mesir kini dalam dilema ingin menjadi kawan atau lawan pada rakyat Ghaza.

Sumber berita dari Info Palestin melaporkan Husni Mubarak terpaksa membuka pintu Rafah baru- baru ini atas tekanan dunia Arab dan rakyat Mesir ke atas pemerintahannya agar membantu Ghaza yang dikepung oleh Yahudi dari sebarang bantuan keperluan asasi.

Namun setelah lawatan wakil Amerika baru-baru ini menyebabkan ada desas-desus pintu Rafah akan ditutup beberapa hari lagi. Disamping itu sememangnya pembukaan pintu Rafah beberapa hari yang lepas adalah keputusan pengecualian ataupun darurat kerana kerajaan Mesir ditekan hebat oleh masyarakat Mesir dan Arab.

Baltuji mengatakan Mesir mesti membuka pintu Rafah sebagai sempadan biasa. Kini walaupun Rafah masih dibuka ia hanya membenarkan makanan dan ubatan sahaja melalui sempadan itu. Sebarang bahan binaan ditegah dari memasuki Ghaza melalui Rafah. Alasan yang sama diberikan oleh Mesir dengan Israel iaitu takut kalau bahan-bahan itu digunakan untuk puak pembebasan Palestin mengolah senjata.

Sekarang saya merasakan masyarakat dunia boleh menyenaraikan kedutaan Mesir sebagai port demo dan tempat penghantaran memorandum bantahan supaya tekanan ke atas mesir melebihi tekanan Amerika. Kerana Mesir berada dalam dilema kita boleh mengubah keputusan mereka dengan mengenakan tekanan-tekanan yang hebat.

1 comment:

Anonymous said...

saya sokong cadangan anda...