Say no to Israel

Say no to Israel
Say Yes to Plaestine

Wednesday, January 07, 2009

Ghazal untuk Ghazzah.

Di sini, tanah tiada debu.
Darah sudah harum,
dentuman bagai kicauan burung.

Batu jadi peluru, wildan jadi tentera.
Kebun epal kini kubu,
lopakan bom dulu ladang zaitun.
Inilah lukisan mereka, anak cucu
khinzir dan kera.

Aku bertanya dosa apa,
hakikatnya pahala berganda.

Saat mataku mendengar cerita mereka,
Kala telingaku membaca angkara mereka.
Tanganku betah mengesat air mata.
Hatiku membara luka terhina.

Adikku dibom, kakakku ditembak,
bapa saudaraku diburu.
Aku hanya mampu di sini sumbat karya
dengan pena. Masih riuh di sana anak bangsaku.
Terkinja mabuk ganja, terlolong nyanyikan bahagia.
Hidonisme telah meresap racuni segala.

Kala itu ada yang cacat bicara.
Maki Bangsa Nabi. Hina mereka.
Aku di sini bersama mereka, lihat derita
mereka. Rasa perit mereka, dengar tangis semua.
Arab bukan seperti kita.
Mereka berduka mereka merana.
Sayang mereka juga terkurung. di alam
sangkar jajahan purbakala. Batas lutsinar
mekar memenjara.

Aku dapat hidu masa bakal tiba.
Ada bau merdeka, ada aroma bahagia.
Ya kini aku lihat!
Ghazzah sudah jadi gerbang ke syurga.
Selamat berangkat, tahniah ruh merdeka.

Yang masih di sini carilah sebidang tanah.
Semaikan benih pohon-pohon syurga.
Agar berbuah ruh jihad, moga tertunas
pucuk baru bergelar daulah.
Ghazzah kubu terindah sebidang mujahadah.

Siddiq Osman
Hari ke 12 Ghazzah dikepung.

1 comment:

Aishahtur said...

dalam.